Welke afspraken kunnen gemeenten maken over voorschoolse educatie?

Je hebt als gemeente de taak om de voorschoolse educatie vorm te geven. Welke verantwoordelijkheden heb je en welke afspraken moet je maken?

Doelgroep bepalen en toegang faciliteren

Als gemeente bepaal je welke kinderen in aanmerking komen voor de voor- en vroegschoolse educatie. Hiervoor moet je een doelgroepdefinitie opstellen. Deze kinderen krijgen namelijk op basis van deze omschrijving een ve-indicatie. Ook moet je als gemeente zorgen dat kinderen met een ve-indicatie naar een voorschool gaan.

Doelgroepdefinitie bepalenDoelgroep en toeleiding (Goab.eu)

Kwaliteitseisen stellen en naleven

Als gemeente moet je ervoor zorgen dat de wettelijke eisen van voor- en vroegschoolse educatie worden nageleefd. Kijk voor een overzicht van deze beleidseisen bij Hoe weet ik of voorschoolse educatie voldoet aan de wettelijke eisen? 

Verder kun je als gemeente in de subsidieregeling of een kwaliteitskader eisen stellen aan de kwaliteit van voorschoolse locaties. Hierbij kun je denken aan de volgende onderwerpen:

Locaties voorschoolse educatie bepalen

Als gemeente bepaal je ook op welke locaties ze voorschoolse educatie subsidiëren. Gebruik bijvoorbeeld het dashboard Verwachte onderwijsachterstanden van het CBS of de Kansenkaart om locaties te kiezen.

Afspraken maken en voortgang bespreken

Resultaatafspraken

Gemeenten zijn verplicht resultaatafspraken te maken rond de vroegschoolse educatie. Deze afspraken maak je met schoolbesturen en gaan over wat jullie willen bereiken met vroegschoolse educatie. Je kunt ook afspraken maken over voorschoolse educatie. Op de site van GOAB vind je een handreiking hoe je resultaatafspraken maakt en monitort.

Overleg over de lokale educatieve agenda

Gemeenten zijn verplicht om ieder jaar te overleggen met de houders van kinderopvangorganisaties en de schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs. In dit overleg maak je met elkaar afspraken en formuleren jullie meetbare doelen over verschillende thema's, zoals: 

  • bestrijden van onderwijsachterstanden
  • voorkomen van segregatie
  • bevorderen van integratie
  • afstemming van toelatings- en inschrijvingsprocedures

Dit overleg heet officieel 'Overleg onderwijsachterstanden', maar het staat beter bekend als het overleg over de Lokale Educatieve Agenda (LEA).

Praktische informatie over wat je als beleidsmedewerker moet regelen in de gemeente vind je op de site van GOAB.

Foto Ellen Donkers

Ellen Donkers

adviseur en onderzoeker