Welke afspraken kunnen gemeenten maken over voorschoolse educatie?
Je hebt als gemeente de taak om de voorschoolse educatie vorm te geven. Welke verantwoordelijkheden heb je en welke afspraken moet je maken?
Doelgroep bepalen en toegang faciliteren
Als gemeente bepaal je welke kinderen in aanmerking komen voor de voor- en vroegschoolse educatie. Hiervoor moet je een doelgroepdefinitie opstellen. Deze kinderen krijgen namelijk op basis van deze omschrijving een ve-indicatie. Ook moet je als gemeente zorgen dat kinderen met een ve-indicatie naar een voorschool gaan.
Doelgroepdefinitie bepalenDoelgroep en toeleiding (Goab.eu)
Kwaliteitseisen stellen en naleven
Als gemeente moet je ervoor zorgen dat de wettelijke eisen van voor- en vroegschoolse educatie worden nageleefd. Kijk voor een overzicht van deze beleidseisen bij Hoe weet ik of voorschoolse educatie voldoet aan de wettelijke eisen?
Verder kun je als gemeente in de subsidieregeling of een kwaliteitskader eisen stellen aan de kwaliteit van voorschoolse locaties. Hierbij kun je denken aan de volgende onderwerpen:
- De overgang van voorschool naar de basisschool
- Het samenwerken met ouders om de ontwikkeling van het kind te verbeteren
- Het ondersteunen van ouders bij hoe ze hun kinderen thuis kunnen helpen bij het leren
- Scholing, coaching en ontwikkeling van pedagogische medewerkers
- Kwaliteitszorg
- Eisen waaraan het ve-programma waarmee locaties werken moet voldoen
Locaties voorschoolse educatie bepalen
Als gemeente bepaal je ook op welke locaties ze voorschoolse educatie subsidiëren. Gebruik bijvoorbeeld het dashboard Verwachte onderwijsachterstanden van het CBS of de Kansenkaart om locaties te kiezen.
Afspraken maken en voortgang bespreken
Resultaatafspraken
Gemeenten zijn verplicht resultaatafspraken te maken rond de vroegschoolse educatie. Deze afspraken maak je met schoolbesturen en gaan over wat jullie willen bereiken met vroegschoolse educatie. Je kunt ook afspraken maken over voorschoolse educatie. Op de site van GOAB vind je een handreiking hoe je resultaatafspraken maakt en monitort.
Overleg over de lokale educatieve agenda
Gemeenten zijn verplicht om ieder jaar te overleggen met de houders van kinderopvangorganisaties en de schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs. In dit overleg maak je met elkaar afspraken en formuleren jullie meetbare doelen over verschillende thema's, zoals:
- bestrijden van onderwijsachterstanden
- voorkomen van segregatie
- bevorderen van integratie
- afstemming van toelatings- en inschrijvingsprocedures
Dit overleg heet officieel 'Overleg onderwijsachterstanden', maar het staat beter bekend als het overleg over de Lokale Educatieve Agenda (LEA).
Meer informatie
Praktische informatie over wat je als beleidsmedewerker moet regelen in de gemeente vind je op de site van GOAB.
Lees ook
-
Financiering voor- en vroegschoolse educatie
Financiering voor- en vroegschoolse educatieVoor wieBeleidsmakersGemeenten en scholen krijgen geld van de Rijksoverheid voor voorschoolse en vroegschoolse educatie. Hoe wordt dit geld verdeeld?
-
Welke afspraken kunnen gemeenten maken over voorschoolse educatie?
Welke afspraken kunnen gemeenten maken over voorschoolse educatie?Voor wieBeleidsmakersGemeenten hebben de taak om voorschoolse educatie vorm te geven. Welke verantwoordelijkheden zijn dat en welke afspraken moet je maken?
-
Groepsindeling voorschoolse educatie: homogeen of gemengd?
Groepsindeling voorschoolse educatie: homogeen of gemengd?Voor wieBeleidsmakersWat zijn de verschillen tussen homogene en gemengde voorschoolse groepen? En hoe bepaal je als gemeente welke indeling het beste past?
-
Pedagogische basis
Pedagogische basisDe pedagogische basis bestaat uit alles wat bijdraagt aan het opgroeien, het opvoeden en de ontwikkeling van kinderen en jongeren.