Ieder kind ontwikkelt zich op een eigen tempo en eigen manier. In de ontwikkeling doorlopen kinderen verschillende stappen. Ze leren in elke ontwikkelfase nieuwe dingen en laten ander gedrag zien. Voor jou als ouder kan het helpen om te begrijpen wat je kind doormaakt in de ontwikkeling, om zo je kind te kunnen ondersteunen en stimuleren bij het opgroeien.
Ontwikkeling naar leeftijd
-
- Algemene ontwikkeling van een baby
- Identiteit | Eenkennigheid
- Identiteit | Scheidingsangst
- Lichamelijk | Bewegen
- Lichamelijk | Eten
- Lichamelijk | Lichamelijk contact
- Lichamelijk | Slapen
- Mediaopvoeding | Opgroeien met media
- Sociale ontwikkeling | Contact met anderen
- Sociaal-emotioneel | Emoties bij je baby
- Sociaal-emotioneel | Emoties bij je dreumes
- Sociaal-emotioneel | Hechting
- Sociaal-emotioneel | Huilen
- Taal | De eerste woordjes
- Taal | Voorlezen
- Zelfstandigheid | De eerste dingen zelf doen
- Zelfstandigheid | Veiligheid en sturing
-
- Algemene ontwikkeling van een peuter
- Identiteit | Ontdekken wie je bent
- Lichamelijk | Nieuwe bewegingen leren
- Lichamelijk | Lichaam ontdekken
- Lichamelijk | Zindelijk worden
- Mediaopvoeding | Opgroeien met media
- Sociaal-emotioneel | Driftbuien
- Sociaal-emotioneel | Omgaan met anderen
- Sociaal-emotioneel | Omgaan met gevoelens
- Sociaal-emotioneel | Peuterpuberteit
- Taal | De eerste gesprekjes
- Zelfstandigheid | Proberen en zelf doen
- Zelfstandigheid | Regels en grenzen stellen
-
- Algemene ontwikkeling van een kleuter
- Denken en leren | Eerste keer naar school
- Denken en leren | Taakgerichtheid
- Identiteit | Vergelijken met anderen
- Mediaopvoeding | Opgroeien met media
- Lichamelijk | Kleine en grote bewegingen
- Lichamelijk | Lichaam ontdekken
- Sociaal-emotioneel | De eerste vriendschappen
- Sociaal-emotioneel | Emotie herkennen, begrijpen en ermee omgaan
- Sociaal-emotioneel | Samen spelen
- Taal | Taalontwikkeling
- Zelfstandigheid | Ervaren en leren
- Zelfstandigheid | Structuur en grenzen
-
- Algemene ontwikkeling van een kind van 6-12 jaar
- Identiteit | Bewuster van verschillen
- Lichamelijk | Eigen lichaam en verliefd worden
- Lichamelijk | Steeds meer vanzelf bewegen
- Mediaopvoeding | Opgroeien met media (6-10 jaar)
- Mediaopvoeding | Opgroeien met media (10-12 jaar)
- Sociaal-emotioneel | Meedoen in de groep
- Sociaal-emotioneel | Omgaan met andere kinderen
- Spel | Leren door te spelen
- Taal | Verhalen vertellen
- Taal | Zelfstandig lezen
- Zelfstandigheid | Steeds meer zelf doen
- Zelfstandigheid | Structuur en grenzen
-
- Algemene ontwikkeling van een puber
- Denken en leren | Leren en zelfstandig werken
- Denken en leren | Naar de middelbare school
- Identiteit | Eigen waarden en normen
- Identiteit | Experimenteren en zelf de wereld ontdekken
- Lichamelijk | Het lichaam verandert snel
- Lichamelijk | Seksuele ontwikkeling
- Lichamelijk | Volwassen worden
- Mediaopvoeding | Opgroeien met media
- Normen en waarden | Het goede voorbeeld geven als ouder
- Sociaal-emotioneel | Vriendschappen
- Spel | Vrije tijd, beweging en ontspanning
- Taal | Taalontwikkeling
- Zelfbeeld | Vergelijken met anderen
- Zelfstandigheid | Eigen mening vormen
- Zelfstandigheid | Structuur en grenzen
-
- Algemene ontwikkeling van een jongere
- Denken en leren | Studie- en beroepskeuze
- Identiteit | Experimenteren en risicogedrag
- Lichamelijk | Seksuele ontwikkeling
- Lichamelijk | Veranderingen in lijf en hersenen
- Sociaal-emotioneel | Vriendengroepen en verliefd worden
- Spel | Ruimte voor plezier en ontspanning
- Taalontwikkeling | Nadenken over taal
- Zelfstandigheid | Een eigen leven leiden
- Zelfstandigheid | Structuur en grenzen
- Zelfstandigheid | Veranderende relatie met je kind