De Kennisrotonde van het NRO is een platform dat wetenschappelijke kennis toegankelijk maakt voor iedereen die werkt in het onderwijs. NJi-medewerkers Marianne Hooijsma en Armaghan Efat zijn als kennismakelaar verbonden aan de Kennisrotonde. Zij beantwoorden vragen van onderwijsprofessionals.
Onderwijsprofessionals hebben behoefte aan relevante en toepasbare kennis. Hoewel er in de wereld van het onderwijs een schat aan wetenschappelijk onderzoek beschikbaar is, blijft het een uitdaging om die kennis toe te passen in de dagelijkse praktijk. Het doornemen van uitgebreide onderzoeksrapporten kan tijdrovend en ingewikkeld zijn. Bij de Kennisrotonde kunnen onderwijs- en jeugdprofessionals hun vragen over uiteenlopende onderwijsthema's indienen. Kennismakelaars zoals Hooijsma en Efat vertalen daarna de beschikbare wetenschappelijke kennis naar een begrijpelijk antwoord.
Vragen indienen
Heb je een vraag over een onderwijsthema? Dien die in via de Kennisrotonde, en ontvang een wetenschappelijk onderbouwd antwoord.
Toegankelijke kennis
'Via het NJi en de Kennisrotonde laten we zien dat wetenschappelijke kennis toegankelijk en nuttig kan zijn voor de dagelijkse praktijk in het onderwijs. Wij helpen onderwijsprofessionals om die vertaalslag te maken', benadrukt Hooijsma. 'Het mooie is dat onderwijsprofessionals niet zelf in de literatuur hoeven te duiken. Aan de Kennisrotonde kunnen ze laten weten tegen welke vragen ze aanlopen in de praktijk. Wij gaan dan op zoek naar het antwoord. Het kost hen geen extra tijd, maar het levert hen wel waardevolle inzichten op.'
Wat is de Kennisrotonde?
De Kennisrotonde is een platform van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) waar praktijkvragen uit het onderwijs worden beantwoord op basis van wetenschappelijk onderzoek. Onderwijsprofessionals zoals leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders kunnen vragen stellen via de website. Vragen die te maken hebben met bijvoorbeeld sociaal-emotionele ontwikkeling, pedagogisch klimaat, groepsdynamiek en gedragsontwikkeling worden opgepakt door kennismakelaars Marianne Hooijsma en Armaghan Efat. Alle antwoorden zijn online beschikbaar, zodat anderen er ook gebruik van kunnen maken. Niet altijd is er direct wetenschappelijke kennis beschikbaar voor de gestelde vragen. In zulke gevallen kan een vraag leiden tot suggesties voor toekomstig onderzoek.
De Kennisrotonde is een samenwerking tussen het NJi, NRO en de Nationale Wetenschapsagenda Route Jeugd.
Kennisuitwisseling tussen NJi en Kennisrotonde
Volgens Hooijsma en Efat heeft de samenwerking voor zowel het NJi als de Kennisrotonde een versterkend effect. 'Bij het NJi zijn we continu bezig met het verzamelen, verrijken en duiden van ervarings-, praktijk- en wetenschappelijke kennis', vertelt Hooijsma. 'Bij de Kennisrotonde draait het echt om wetenschappelijke kennis', vult Efat aan. 'Die is niet altijd direct praktisch toepasbaar. Vanuit onze ervaring bij het NJi kunnen we dan tips meegeven die aansluiten op wat in de praktijk werkt. Daarom wordt, naast een schriftelijk antwoord, een toelichtingsgesprek aangeboden. Dit gesprek biedt de mogelijkheid om suggesties te doen voor de praktijk.'
Omgekeerd levert het werk bij de Kennisrotonde ook een aanvulling voor hun werk bij het NJi. Efat: 'De vragen die we binnenkrijgen via de Kennisrotonde geven ons inzicht in wat er leeft bij onderwijsprofessionals. Door te begrijpen waar behoefte aan informatie ligt, kunnen we als NJi ook gerichter kennis verzamelen en aanbieden, zodat we de onderwijsprofessionals beter kunnen ondersteunen in hun dagelijkse werk. Het is een wisselwerking die ons helpt om nog beter te begrijpen waar de knelpunten liggen in het onderwijsveld en hoe we die kunnen aanpakken.'
Ondersteuning voor onderwijsprofessionals
Deze gecombineerde kennisuitwisseling speelt een belangrijke rol in het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs door wetenschap dichterbij te brengen. Hooijsma vindt het belangrijk dat onderwijsprofessionals zich realiseren dat wetenschappelijke kennis dichterbij is dan ze denken. 'Je hoeft niet zelf in onderzoeksrapporten te duiken. Dat kunnen anderen voor je doen, zodat je zelf kunt focussen op het geven van onderwijs.'
Voorbeelden van vragen aan de Kennisrotonde
- Wat zijn betrouwbare en valide methoden om het welbevinden van vmbo-leerlingen te monitoren? Het antwoord op de Kennisrotonde en meer informatie op de site van het NJi.
- Waaraan moet een reguliere basisschool voldoen zodat leerlingen uit het speciaal onderwijs tot succesvol leren komen? Het antwoord op de Kennisrotonde en meer informatie op de site van het NJi.
Lees ook
-
Hoe werk ik aan partnerschap tussen ouders en school?
Hoe werk ik aan partnerschap tussen ouders en school?Voor wieProfessionalsPartnerschap houdt in dat iedereen op basis van gelijkwaardigheid meedenkt en bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen.
-
Hoe organiseer je jeugdhulp op school?
Hoe organiseer je jeugdhulp op school?Voor wieBeleidsmakersEen goede afstemming tussen onderwijs en jeugdhulp is de basis voor een passend aanbod. Hoe kun je jeugdhulp op school organiseren?
-
Aanwezigheid vanuit school stimuleren
Aanwezigheid vanuit school stimulerenVoor wieProfessionalsVoor het schoolsucces is het belangrijk dat leerlingen regelmatig op school zijn. Hoe kun je dit als school stimuleren?
-
Wanneer is een onderwijs-zorgarrangement effectief?
Wanneer is een onderwijs-zorgarrangement effectief?Voor wieProfessionalsBeleidsmakersHoe zorg je ervoor dat je een onderwijs-zorgarrangement effectief inzet? Wat zijn de werkzame elementen?
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.
Pers
Ben je journalist? Dan kun je:
- je vraag stellen via pers@nji.nl
- bellen met 030 - 23 06 349 (maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur)
- bellen met 06 - 25 66 07 57 (maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 17.00 uur)