Traumasensitief onderwijs helpt vluchteling
Nieuws uit het jeugdveldOm het welbevinden en de integratie van jonge vluchtelingen in het Nederlandse basisonderwijs te verbeteren, is een traumasensitieve aanpak essentieel.
Om het welbevinden en de integratie van jonge vluchtelingen in het Nederlandse basisonderwijs te verbeteren, is een traumasensitieve aanpak essentieel.
De omstandigheden waarin alleenstaande minderjarige asielzoekers worden opgevangen zijn 'schrijnend', aldus de staatssecretaris voor Asiel.
Een nieuwe wet maakt het vanaf nu mogelijk om leerplichtige nieuwkomers in Nederland eerder onderwijs te geven. Dat meldt OCW.
De rechten van kinderen in de crisisnoodopvang voor mensen die asiel aanvragen zijn niet goed geregeld. Hun situatie moet snel verbeteren.
De opvang van asielkinderen voldoet nog steeds niet aan de minimale kwaliteitsnormen en brengt hun veiligheid en ontwikkeling in gevaar.
Zeker 1.150 kinderen die nieuwkomers in Nederland zijn, volgen geen onderwijs door de lange wachtlijsten.
Stop direct met verplaatsingen van kinderen binnen de reguliere asielopvang. Dat zeggen organisaties in de jgz en het onderwijs.
Geef asielkinderen opvang op locaties waar de scholen in de buurt nog plek hebben voor nieuwe leerlingen. Daarvoor pleit UNICEF Nederland.
Door onduidelijkheid over het aantal kinderen in crisisnoodopvanglocaties volgen veel vluchtelingenkinderen geen onderwijs.
De situatie van alleenstaande minderjarigen in het aanmeldcentrum in Ter Apel is verslechterd, zegt kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer.