Om het welbevinden en de integratie van jonge vluchtelingenkinderen in het Nederlandse basisonderwijs te verbeteren, is een traumasensitieve aanpak essentieel. Dat concludeert Hanneke Leeuwestein uit het onderzoek waarop ze op 10 oktober promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Bij veel jonge vluchtelingenkinderen in Nederland lijkt de lesstof niet altijd goed binnen te komen. Volgens Leeuwestein komt dit mogelijk door de traumatische gebeurtenissen die deze kinderen hebben meegemaakt.
Een deel van deze kinderen vertoont vaker dan klasgenoten zonder vluchtverleden traumagerelateerd gedrag zoals teruggetrokkenheid of druk gedrag. Door hun vele verhuizingen is het voor deze leerlingen extra lastig om beschermende factoren op te bouwen en te versterken, zoals vriendschappen, goede schoolervaringen en een vaste routine. Juist deze dingen zijn belangrijk voor hun herstel na ingrijpende gebeurtenissen, aldus Leeuwestein.
Hulpmiddel voor leerkrachten
Omdat het voor leerkrachten vaak moeilijk is om trauma te herkennen, ontwikkelde Leeuwestein samen met collega's het ReBTOSS-instrument. Dit hulpmiddel helpt leerkrachten om trauma bij jonge leerlingen beter te signaleren en hen de juiste ondersteuning te geven.
Rol voor onderwijs
Volgens Leeuwestein kan het onderwijs een grote rol spelen in het welbevinden en de integratie van vluchtelingkinderen. Maar dan moet er ook aandacht zijn voor hun psychologische behoeften. Ze pleit voor een bredere toepassing van traumasensitief lesgeven, vooral nu steeds meer leerkrachten vluchtelingkinderen in hun klas hebben. Tegelijkertijd benadrukt ze dat het onderwijs niet alle problemen in de asielketen kan oplossen. De vaak zorgelijke leefomstandigheden van deze kinderen moeten ook aangepakt worden, aldus de promovenda.
Meer informatie
Bericht Rijksuniversiteit GroningenProefschrift Young students with a refugee background in primary education
Lees ook
-
Wat werkt op school?
Wat werkt op school?Voor wieProfessionalsIn Nederland krijgen vluchtelingenkinderen onderwijs in het regulier onderwijs, met een taalklas of met een Schakelklas.
-
Ondersteuning van gevluchte kinderen en jongeren
Ondersteuning van gevluchte kinderen en jongerenVoor wieProfessionalsWelke dingen kun je als professional doen om gevluchte kinderen, jongeren en hun ouders te ondersteunen?
-
Vraag en antwoord over vluchtelingen
Vraag en antwoord over vluchtelingenVoor wieProfessionalsHier beantwoorden we een aantal veelgestelde vragen over vluchtelingen in het algemeen en over het onderwijs.
-
Meer alleenstaande jonge vluchtelingen
Meer alleenstaande jonge vluchtelingenHet aantal alleenstaande minderjarige vreemdelingen dat in Nederland asiel aanvraagt groeit, aldus het WODC.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.