Traumasensitief onderwijs helpt vluchteling
Nieuws uit het jeugdveldOm het welbevinden en de integratie van jonge vluchtelingen in het Nederlandse basisonderwijs te verbeteren, is een traumasensitieve aanpak essentieel.
Om het welbevinden en de integratie van jonge vluchtelingen in het Nederlandse basisonderwijs te verbeteren, is een traumasensitieve aanpak essentieel.
Nederland doet te weinig om de afspraken in het VN-mensenrechtenverdrag Handicap na te komen, vindt een VN-comité.
Om schoolverzuim aan te pakken en het aantal thuiszittende leerlingen terug te dringen, komt er meer ruimte voor flexibiliteit, maatwerk en preventie in het onderwijs.
Hoe organiseren scholen, samenwerkingsverbanden, gemeenten, zorgaanbieders en zorgkantoren samen met ouders en jongeren zorg in onderwijstijd?
De omstandigheden waarin alleenstaande minderjarige asielzoekers worden opgevangen zijn 'schrijnend', aldus de staatssecretaris voor Asiel.
Een nieuwe wet maakt het vanaf nu mogelijk om leerplichtige nieuwkomers in Nederland eerder onderwijs te geven. Dat meldt OCW.
Er komt geen wettelijke regeling voor de inzet van een steunfiguur voor jongeren die te maken hebben met de jeugdzorg.
De rechten van kinderen in de crisisnoodopvang voor mensen die asiel aanvragen zijn niet goed geregeld. Hun situatie moet snel verbeteren.
De opvang van asielkinderen voldoet nog steeds niet aan de minimale kwaliteitsnormen en brengt hun veiligheid en ontwikkeling in gevaar.
Zeker 1.150 kinderen die nieuwkomers in Nederland zijn, volgen geen onderwijs door de lange wachtlijsten.