Pedagoog op de club: samenwerken aan een veilig sportklimaat

Met het project Pedagoog op de club zet Rotterdam Sportsupport zich in voor een veilig en kansrijk sportklimaat bij Rotterdamse sportverenigingen. Het project legt de nadruk op gestructureerde en intensieve ondersteuning. Daarbij wordt niet alleen gefocust op sportplezier, maar ook op de persoonlijke en sociale ontwikkeling van kinderen.

Aanleiding: ondersteunen van vrijwilligers in Rotterdam

Sportverenigingen zijn afhankelijk van vrijwilligers, zoals trainers en vertrouwenspersonen, die te maken krijgen met allerlei maatschappelijke uitdagingen van een grote stad. Denk aan messen- en drugsproblematiek, kindermishandeling en gedragsproblemen. Pedagoog op de Club biedt ondersteuning aan deze vrijwilligers door pedagogen op sportclubs te plaatsen en diverse trainingen aan te bieden.

'Vrijwilliger zijn op een sportclub is geen simpele taak, al helemaal niet als je naast je vrijwilligerswerk ook nog gewoon een baan hebt. Hoe signaleer je problemen en wat doe je eraan?' – Pedagogisch adviseur Bianca Hamstra

Het project streeft ernaar een vertrouwd aanspreekpunt te zijn voor vrijwilligers van deelnemende sportverenigingen. Door regelmatige aanwezigheid op de clubs bouwen pedagogen een vertrouwensband op met vrijwilligers, waardoor problemen vroegtijdig kunnen worden gesignaleerd en aangepakt. Zo zorgen ze ervoor dat de sportclub een veilige en fijne plek blijft voor iedereen.

Aanpak: vergroten van kennis en vaardigheden

Rotterdam Sportsupport heeft al langer ervaring met het bieden van pedagogische ondersteuning aan sportverenigingen. Maar met de toenemende behoefte aan begeleiding werd duidelijk dat er een intensievere aanpak nodig was. De reguliere ondersteuning bleek niet voldoende te zijn, met slechts twee pedagogen op 360 verenigingen was de aanwezigheid onvoldoende om alle pedagogische vraagstukken op te pakken.

'Het werd al snel duidelijk dat goede ondersteuning meer aanwezigheid vereiste.' – Projectleider Ineke Kalkman

Intensievere begeleiding bij geselecteerde clubs

Dankzij extra financiering vanuit een subsidieproject van de gemeente kon het project uitbreiden. Bij zes sportverenigingen in wijken met een lage sociaaleconomische status zijn vaste sportpedagogen en professionele trainersbegeleiders geïntroduceerd voor intensievere begeleiding van vrijwilligers. Deze professionals zijn nu wekelijks aanwezig op deze clubs om de vrijwilligers meer kennis en vaardigheden te bieden voor het creëren van een veilig sportklimaat.

'We keken eerst welke sportverenigingen de meeste hulp nodig hebben en waar de meeste winst te behalen valt. Dit kan betekenen dat zij een doelgroep hebben met meer problematiek en meer uitdagingen vanuit de wijk waarin zij opgroeien.' – Projectleider Ineke Kalkman

Bieden van cursussen en trainingen

Pedagoog op de club biedt een breed aanbod aan cursussen en trainingen aan, gericht op het begeleiden en structureren van sportlessen, het helpen opzetten van beleid en het omgaan met specifiek gedrag van kinderen. Trainers worden getraind in pedagogische didactische vaardigheden gericht op de sportcontext, aangevuld met leeftijdsspecifieke kenmerken van de jeugd per leeftijdsgroep. Hierna komt het herkennen van zorgsignalen en hoe ze moeten handelen wanneer er een probleem wordt gesignaleerd.

Leren problemen signaleren

Het project benadrukt het belang van het leren kennen van de kinderen en jongeren om gedragsveranderingen te signaleren. De vier inzichten voor trainers, waaronder individuele aandacht geven, vormen de kern van de aanpak. Daarnaast leren trainers tijdens de cursus Gezien in 010 zorgsignalen herkennen, zonder direct alarm te slaan. Denk aan signalen van huiselijk geweld, kindermishandeling, radicalisering, eenzaamheid, of grensoverschrijdend gedrag. Ook worden individuele situaties besproken van trainers, zodat ze van elkaar kunnen leren, en wordt het belang van een onderbuikgevoel benadrukt.

'We geven ook mee dat één signaal niet gelijk een signaal is, iedereen heeft weleens een mindere dag. Dan hoeven niet gelijk alle alarmbellen af te gaan en hulpverleningsinstanties ingeschakeld te worden. Soms blijkt er niets aan de hand te zijn, maar we adviseren trainers toch naar dat onderbuikgevoel te luisteren, zelfs zonder bewijs.' – Pedagogisch adviseur Bianca Hamstra

De trainer is geen hulpverlener

Pedagoog op de club benadrukt vooral hoe belangrijk het is dat trainers weten welke route ze moeten volgen wanneer er een probleem wordt gesignaleerd. Het is niet de bedoeling dat ze de rol van hulpverlener overnemen. Het project leert trainers te signaleren en te bespreken naar wie kinderen toe kunnen om problemen te melden. Het project focust daarom ook op het bijscholen van de vertrouwenscontactpersoon van de club.

'De vertrouwenscontactpersoon wordt begeleid door onze pedagoog. Via hen kan worden bekeken of er actie moet worden ondernomen. De trainer moet vooral gewoon de trainer blijven.' – Projectleider Ineke Kalkman

Aandachtspunten: uitdagingen in de ondersteuning

Ineke en Bianca vertellen over hun uitdaging in de ondersteuning van sportverenigingen.

Opbouwen van vertrouwen

Het kost tijd om het vertrouwen van trainers en coördinatoren van sportverenigingen te winnen. Een uitdaging hierbij is om niet direct met suggesties voor verbeteringen te komen, maar eerst een band op te bouwen en te laten zien dat je komt ter ondersteuning. Dit vergt geduld en een benadering die gericht is op het tonen van oprechte interesse in de trainers, hun werk en motivaties. Eenmaal het vertrouwen gewonnen, kan er geleidelijk dieper op de uitdagingen ingegaan worden.

Bewustwording van mede-opvoedersrol

Trainers zijn zich niet altijd bewust van hun rol in de opvoeding van kinderen op de sportvereniging. Om dit bewustzijn te vergroten wordt hier extra aandacht aan besteed tijdens de cursussen en trainingen voor trainers. Dit vereist een aanpak waarbij trainers ervaringsgericht leren begrijpen hoe belangrijk hun rol is als voorbeeld en mede-opvoeder voor de jeugd op de club.

Intensieve ondersteuning voor de vertrouwenspersoon

Een vereiste voor deelname aan het project is dat de sportvereniging een vertrouwenscontactpersoon heeft of een vrijwilliger die deze rol wil vervullen. Deze rol is intensief en veel vrijwilligers schrikken daar in eerste instantie van. Ze kunnen te maken krijgen met complexe problemen van kinderen. Het is daarom belangrijk om deze vertrouwenspersonen uitgebreid te trainen en te coachen, zodat zij in staat zijn signalen te herkennen van grensoverschrijdend gedrag en kindermishandeling.

Duurzame borging van het project

Rotterdam SportSupport streeft ernaar gemeenten bewust te maken van de noodzaak van gestructureerde en intensieve ondersteuning binnen sportclubs. Het is belangrijk om deze bewustwording te verspreiden en ervoor te zorgen dat trainers worden getraind in vroegsignalering en vertrouwenspersonen voldoende worden opgeleid en ondersteund. Rotterdam SportSupport hoopt deze positieve lijn voort te zetten en andere gemeenten te inspireren met hun aanpak.

'Trainers voelen zich meer gesteund en gesterkt. Gesterkt in hoe te handelen en gesteund in het feit dat er een route is binnen de club, zodat ze weten waar ze met signalen of zorgen naar toe kunnen.' – Projectleider Ineke Kalkman

Bram van den Berg