Als professional kun je te maken krijgen met polarisatie onder de jongeren met wie je werkt. Bijvoorbeeld als die jongeren onderling sterk verschillende opvattingen hebben over politiek of religie. Of als de groep zich sterk afzet tegen andere groepen in de samenleving. Hoe ga je om met deze botsende dynamieken? En hoe verbind je groepen jongeren die tegenover elkaar staan?
Aanleiding voor botsingen tussen jongeren
Botsingen tussen jongeren onderling of in groepsverband kunnen te maken hebben met verschillende factoren. Denk aan identiteit, culturele achtergrond, woonplaats of wijk, sociaaleconomische status, religie en etniciteit.
Incidenten, grote maatschappelijke ontwikkelingen of ingrijpende gebeurtenissen kunnen tot een verscherping van verschillen tussen groepen jongeren leiden. Denk aan oorlogen, politieke verkiezingen of felle maatschappelijke discussies. Een gevolg daarvan kan ook zijn dat jongeren vooral contacten hebben binnen hun eigen bubbel en daardoor minder contact hebben met jongeren die andere standpunten, overtuigingen of achtergronden hebben. Als contacten vooral in bubbels plaatsvinden, dan kan dat de afstand tussen groepen nog verder vergroten. Meer lezen over de oorzaken van polarisatie? Kijk dan op de pagina Wat is polarisatie en hoe werkt het?
Onbewust bekwaam in tegengaan van polarisatie
Vaak werk je als jeugdprofessional, bijvoorbeeld als jongerenwerker, onbewust al aan het tegengaan van polarisatie. Je 'normale' werkzaamheden dragen daar vaak al aan bij. Bijvoorbeeld het bieden van een luisterend oor, de andere kant van het verhaal laten zien en de dialoog aangaan met jongeren bij zorgen en maatschappelijke spanningen. Ook breng je bijvoorbeeld door sport-, kunst- en cultuuractiviteiten regelmatig jongeren in contact met elkaar of met andere groepen in de samenleving, zoals wijkbewoners of beleidsmakers.
Tips voor het omgaan met botsende groepsdynamieken
Dit kun je bij botsende groepsdynamieken concreet doen:
Groepen jongeren in verbinding met elkaar brengen
Breng groepen jongeren met elkaar in verbinding. En start een gesprek in een veilige context met ruimte voor diverse meningen en perspectieven. Als gevolg van maatschappelijke spanningen en polarisatie kunnen jongeren meer contact zoeken binnen hun eigen bubbel. Hierdoor praten zij vaak over andere groepen jongeren, maar niet mét. Daar kun je als jeugdprofessional wat aan doen.
Werken aan verbinding
Je kunt met jongeren oefenen om het perspectief van anderen te zien. Organiseer laagdrempelige activiteiten en stimuleer jongereninitiatieven waardoor jongeren met elkaar in contact komen. Dit kan vooral helpen in de fase waarin er sprake is van onderlinge vervreemding, maar er nog geen conflict is.
Meer informatie
Wil je over dit onderwerp meer weten of zoek je tips? Kijk dan eens naar deze publicaties en trainingen:
- Training – Dialoog onder druk. Deze gratis teamtraining van Stichting School en Veiligheid (SS&V) is bedoeld voor docenten. In de training ontdekken deelnemers manieren en handvatten om de dialoog in de klas te blijven voeren over thema's waar spanningen bij worden ervaren.
- Kenniscentrum Integratie en Samenleving (KIS) - Overzicht leeraanbod voor Polarisatie en Radicalisering. In dit overzicht vind je een verzameling van het leeraanbod van diverse organisaties die zich op deze thema's richten, zoals Landelijk Steunpunt Extremisme (LSE), KIS en SS&V.
- Publicatie – Platform JEP, NJi en Verwey-Jonker Instituut: Jongeren en polarisatie. In deze verkenning lees je meer over voorbeelden van polarisatie waar jongeren bij betrokken zijn. Daarnaast is er ook een verkenning gedaan naar manieren waarop daar in wijken door professionals aan wordt gewerkt.
- Publicatie – Polarisatie onder jongeren door de ogen van de jeugdprofessional. In deze publicatie vind je de resultaten van een verkennend onderzoek onder jeugdprofessionals naar de ervaringen met polarisatie en botsende groepsdynamieken onder jongeren.
Lees ook
-
Hoe ga ik om met jongeren die geloven in nepnieuws of complottheorieën?
Hoe ga ik om met jongeren die geloven in nepnieuws of complottheorieën?Voor wieProfessionalsWat kun je als jeugdprofessional doen als jongeren die nepnieuws of complottheorieën geloven?
-
Hoe ga ik om met jongeren die geen vertrouwen hebben in de overheid?
Wat als jongeren geen vertrouwen hebben in de overheid?Voor wieProfessionalsHet vertrouwen van jongeren in de overheid lijkt af te nemen. Hoe kun je daar mee omgaan?
-
Polarisatie onder jongeren door de ogen van jeugdprofessionals
Polarisatie onder jongeren door de ogen van jeugdprofessionalsProfessionalsBeleidsmakersDit rapport beschrijft de observaties en ervaringen van jeugdprofessionals rondom polariserende jongeren.
-
Jongeren en polarisatie
Jongeren en polarisatieProfessionalsPolarisatie in het jeugddomein. Welke en preventie en aanpak worden daarbij gebruikt? En hoe toets je de werkwijzen voor voorkomen van polarisatie?