Om ongelijkheid in het voortgezet onderwijs tegen te gaan, moet een nieuw kabinet de vorming van brede scholengemeenschappen stimuleren. Dat zegt de VO-raad in Trouw, naar aanleiding van een studie van onderzoeksbureaus SEOR en Oberon.
Uit de studie blijkt dat brede scholengemeenschappen de meest effectieve maatregel zijn tegen ongelijkheid en segregatie in het voortgezet onderwijs. Als schoolbesturen hun losse vestigingen met verschillende niveaus vaker samenvoegen op één locatie, komen jongeren met verschillende achtergronden elkaar vaker tegen.
Ook zijn brede scholen stimulerend voor jongeren met een lagere sociaaleconomische status. Zij krijgen meestal een lager schooladvies, terwijl ze vaak op latere leeftijd hun 'echte' niveau laten zien. Dan helpt het als vmbo, havo en vwo in hetzelfde gebouw zitten en ze gemakkelijk kunnen doorstromen.
Alle schoolbesturen dezelfde kant op
In Trouw roept de VO-raad een nieuw kabinet op het onderzoek ter harte te nemen en de vorming van brede scholen te stimuleren. Dit moet volgens de raad niet alleen aan de schoolbesturen zelf worden overgelaten. Want hoewel de wil er is, zijn scholen vaak bang hun leerlingen kwijt te raken aan een school die wél één onderwijsniveau aanbiedt. Daarom moet de overheid alle schoolbesturen tegelijkertijd dezelfde kant op sturen. Ook gemeenten kunnen er meer op aandringen verschillende opleidingsniveaus voortaan in één schoolgebouw onder te brengen, aldus de raad.
Opstromen makkelijker en fijner maken
'Het stimuleren van brede scholen zorgt voor meer gelijkheid tussen leerlingen', zegt Fatima-Zohra Charki van het NJi. 'Vooral leerlingen uit lagere sociaaleconomische milieus hebben hier baat bij. Maar ook leerlingen die zijn ondergeadviseerd kunnen gebaat zijn bij een brede school. Zo kan het opstromen naar een voor hen passend niveau binnenschools makkelijker en fijner zijn dan wanneer ze naar een andere school moeten gaan. Een belangrijke voorwaarde hierbij is wel dat je zo'n brede school goed inricht.'
Kritisch kijken
'Een brede school, en eigenlijk elke school, moet leerlingen de kans geven om zich te ontwikkelen naar hun niveau. Dat betekent bijvoorbeeld goed kijken naar het doorstroomsysteem. Dat vergt kritisch kijken naar je toetsingsmethode en het beoordelingssysteem. Zijn deze passend voor de doelgroep en is er ruimte voor flexibiliteit? Als bijvoorbeeld een leerling met een vluchtelingenachtergrond de Nederlandse taal nog niet perfect spreekt, maar wel excelleert in andere vakken, kijk dan naar wat er mogelijk is in plaats van vast te blijven houden aan bepaalde doorstroomeisen.'
Bron: Trouw; Erasmus School of Economics
Meer informatie
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.
Lees ook
-
Als gemeente kansengelijkheid in het onderwijs bevorderen
Als gemeente kansengelijkheid in het onderwijs bevorderenVoor wieBeleidsmakersKansenongelijkheid heeft vaak meerdere oorzaken. Het is dus belangrijk om als gemeente een samenhangende aanpak te ontwikkelen.
-
Hoe kan een school werken aan kansengelijkheid?
Hoe kan een school werken aan kansengelijkheid?Voor wieProfessionalsDe verschillen tussen leerlingen worden steeds groter. Wat kun je als school en als leraar doen om kansengelijkheid te bevorderen?
-
Wat veroorzaakt kansenongelijkheid in het onderwijs?
Wat veroorzaakt kansenongelijkheid in het onderwijs?Leerlingen krijgen niet altijd dezelfde kansen in het onderwijs. Wat zijn de belangrijkste oorzaken van kansenongelijkheid?
-
Onderadvisering in het onderwijs voorkomen
Onderadvisering in het onderwijs voorkomenVoor wieProfessionalsHet is belangrijk dat je als leraar voorkomt dat leerlingen een lager advies krijgen dan andere leerlingen met vergelijkbare schoolprestaties.