Hoe kun je als leerkracht kansengelijkheid bevorderen in de klas?

Leerlingen met dezelfde talenten en capaciteiten krijgen niet altijd dezelfde kansen om zich te ontwikkelen. Als leerkracht speel je een belangrijke rol in het doorbreken van deze ongelijkheid. Wat kun je doen om al jouw leerlingen dezelfde kansen te geven?

Wees je bewust van je eigen vooroordelen

Vooroordelen zijn opvattingen of ideeën over mensen die bij een bepaalde groep horen. Dit worden ook wel stereotiepe beelden genoemd. Iedereen heeft onbewuste aannames over anderen, ook als dit niet je bedoeling is. Je weet vaak niet eens dat je vooroordelen hebt. Op school kun je door vooroordelen een lage verwachting hebben van sommige leerlingen. Uit onderzoek blijkt dat leerkrachten vaker lage verwachtingen hebben van leerlingen met een migratieachtergrond of met een ondersteuningsbehoefte zoals bij dyslexie. Om je bewust te zijn van je vooroordelen kun je, bijvoorbeeld met een collega, bespreken hoe je naar je leerlingen kijkt. De volgende tools kunnen hierbij helpen:

Reflectietool persoonlijke reflectie op verwachtingenActiviteitenblad: Wees je bewust van je verwachtingen van leerlingen

Geef les vanuit hoge verwachtingen: 3 tips

In de les maak je als leerkracht een inschatting van wat alle leerlingen aankunnen. Als je hoge verwachtingen hebt van alle leerlingen, ga je ervan uit dat alle leerlingen zich kunnen ontwikkelen en groeien. Dit heeft een positief effect op de leerlingen. Ze leren beter als zij voelen en ervaren dat er vertrouwen in hen is. Hieronder 3 tips voor lesgeven vanuit hoge verwachtingen:

1. Daag al je leerlingen uit in de hoeveelheid en moeilijkheid van de lesstof

Om alle leerlingen keuzes in leerervaringen en leeractiviteiten te bieden, kun je leerlingen in verschillende groepssamenstellingen laten werken. Hierbij is het belangrijk om te monitoren wat de groepssamenstelling doet voor de individuele leerling. Worden de leerlingen voldoende uitgedaagd of kunnen groepen beter aangepast worden?

Geef alle leerlingen de ruimte om na te denken over de vragen die je stelt en help hen om een antwoord te vinden. Er zijn verschillende manieren om alle leerlingen de kans te geven een antwoord te formuleren. Een bekende daarvan is het gebruik van wisbordjes zodat alle leerlingen tegelijkertijd een antwoord opschrijven en omhooghouden. Hiermee voorkom je dat leerlingen die wat langzamer tot een antwoord komen, of zich niet in de groep durven uitspreken, minder aan bod komen. Ook kun je goed volgen wat alle kinderen aan antwoorden formuleren en zie je in een oogopslag welke kinderen nog aandacht nodig hebben.

2. Geef inhoudelijke feedback, gericht op het leerproces van je leerlingen 

Om leerlingen te helpen bij hun leerproces helpt het om in de feedback bij alle leerlingen aan te geven wat er al goed gaat, waar leerlingen nog verder aan kunnen werken en geef je tips of instructies hoe leerlingen verder kunnen komen. 

3. Wees warm en vriendelijk naar alle leerlingen in je non-verbale contact

Hiermee straal je uit dat je van alle leerlingen hoge verwachtingen hebt. Het moment dat leerlingen de klas in komen is bijvoorbeeld een uitgelezen kans om in ieder geval even persoonlijk contact met alle leerlingen te maken.

Lees meer op de pagina Invloed van leerkrachtverwachtingen

Creëer een klimaat waarin leerlingen zich thuis voelen

Wanneer de klas een veilige omgeving is, kunnen leerlingen groeien in zelfvertrouwen en tot leren komen. Om te zorgen dat alle leerlingen zich thuis voelen op school is het belangrijk om als leerkracht oog te hebben voor de verschillende werelden van waar leerlingen op school komen. Leerlingen krijgen thuis misschien wel andere gewoonten, normen en waarden mee dan die op school. Werk daarom aan een klimaat van betrokkenheid, waarbij er actieve belangstelling is voor de leefwereld van alle leerlingen. Dit kan je bijvoorbeeld door aandacht te besteden aan culturele feestdagen of alle leerlingen een voor hen belangrijk voorwerp van thuis mee te laten nemen naar school en hierover in gesprek te gaan.

Lees meer op de pagina Wat is kansenongelijkheid in het onderwijs?