Iets meer dan de helft van de basisschoolkinderen met een hoog IQ is niet in beeld bij de leerkracht. Vooral bij hoogbegaafde meisjes en kinderen uit een kansarme omgeving of met een migratieachtergrond wordt het hoge IQ niet gesignaleerd. Dat blijkt uit onderzoek van Scaliq in samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie van het ministerie van OCW.
Bij hoogbegaafde jongens met een witte huidskleur die opgroeien in een kansrijk gezin is de kans 60 procent dat hun leerkracht hoogbegaafd herkent. Bij meisjes met een migratieachtergrond die opgroeien in een minder kansrijke omgeving en hetzelfde hoge IQ hebben, is die kans 15 procent.
Bij de groep kinderen waarbij hoogbegaafdheid minder gesignaleerd wordt, speelt ook de terughoudendheid van hun ouders een rol. Bij een hoogbegaafde jongen die alle onderzochte eigenschappen heeft, is de kans dat de ouders de leerkracht informeren over mogelijke hoogbegaafdheid 64 procent. Bij hoogbegaafde meisjes die alle onderzochte eigenschappen hebben, is die kans maar 2 procent.
Vooroordelen
Maryama Ismail van het NJi: 'Dit onderzoek laat zien dat je afkomst en je sociaaleconomische status er zeker toe doen als het gaat om je kansen in het onderwijs. Deze uitkomst is niet verassend. Er zijn voldoende onderzoeken die aantonen dat we als mens vaak vooroordelen hebben. Die vooroordelen kunnen ons handelen of onze verwachtingen van iemand in het dagelijkse leven beïnvloeden.'
Bewustwording
'Vooroordelen kunnen positief of negatief uitpakken. Uit dit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat kinderen uit Aziatische werelddelen juist vaker worden gesignaleerd als mogelijk hoogbegaafd. Terwijl dit voor kinderen met een Afrikaanse achtergrond minder vaak gebeurt. Als leerkracht is het daarom belangrijk je bewust te zijn van je vooroordelen. Reflecteer regelmatig op je gedachten of aannames. Waar zijn ze op gestoeld? Door je bewustwording te vergroten, help je de verschillen in de verwachtingen van kinderen te verkleinen. En krijgen kinderen gelijkere kansen in het onderwijs.'
Meer informatie
Lees ook
-
Hoe kan een school werken aan kansengelijkheid?
Hoe kan een school werken aan kansengelijkheid?Voor wieProfessionalsDe verschillen tussen leerlingen worden steeds groter. Wat kun je als school en als leraar doen om kansengelijkheid te bevorderen?
-
Samenwerken om als school kansengelijkheid te bevorderen
Samenwerken om als school kansengelijkheid te bevorderenVoor wieProfessionalsDoor samenwerking met andere organisaties kun je je inzetten voor de ontwikkeling van kinderen binnen én buiten de school.
-
Onderadvisering in het onderwijs voorkomen
Onderadvisering in het onderwijs voorkomenVoor wieProfessionalsHet is belangrijk dat je als leraar voorkomt dat leerlingen een lager advies krijgen dan andere leerlingen met vergelijkbare schoolprestaties.
-
Hoe werk ik aan partnerschap tussen ouders en school?
Hoe werk ik aan partnerschap tussen ouders en school?Voor wieProfessionalsPartnerschap houdt in dat iedereen op basis van gelijkwaardigheid meedenkt en bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.