Ouders met kinderen op het Jordan Montessori Lyceum in Zeist krijgen twee maanden lang geen toegang tot leerlingvolgsysteem Magister. De school wil onderzoeken of leerlingen minder last hebben van prestatiedruk als hun ouders niet kunnen meekijken naar hun cijfers. Marielle Balledux van het NJi vindt het experiment een goed idee.
Als we leerlingvolgsystemen als Magister minder leidend willen laten zijn, is het volgens Balledux allereerst belangrijk om verder dan het systeem te kijken. 'Het probleem zit niet in Magister zelf, maar in hoe we met jongeren omgaan. Kinderen leren het beste als ze lekker in hun vel zitten. We moeten het systeem daarop inrichten. Hoe doe je dat zodat jongeren goed kunnen leren, slapen en ontspannen? Spreek bijvoorbeeld af dat de docent 's avonds geen cijfers meer plaatst waardoor een leerling misschien slechter slaapt, maar juist kort voordat die de toets nabespreekt in de klas.'
Maar het is vooral van belang dat jongeren de kans krijgen om hun verantwoordelijkheid te nemen, aldus Balledux. 'Als zij zelf het moment kunnen kiezen waarop ze samen met hun ouders de cijfers bespreken, is dat goed. Het helpt daarbij als ouders hun kind de ruimte geven om uit zichzelf te vertellen dat er iets niet goed is gegaan, zoals een onvoldoende.'
Volgens Balledux zal dat makkelijker gaan als ouders reageren vanuit een vragende houding in plaats van een veroordelende houding. 'Zeg bijvoorbeeld niet: Hoezo heb je een onvoldoende, zie je wel dat je niet genoeg geleerd hebt en te veel hebt zitten gamen? Een wellicht betere reactie is: Hé wat vervelend, maar het is niet het einde van de wereld. Weet je hoe het kwam? En wat kunnen we doen om te zorgen dat je de volgende keer beter voorbereid bent? Heb je ergens hulp bij nodig?'
Meer informatie
Lees ook
-
Bijdragen aan het mentaal welbevinden van jongeren
Bijdragen aan het mentaal welbevinden van jongerenVoor wieProfessionalsOm het leven aan te kunnen hebben jongeren voldoende veerkracht nodig. Ze moeten kunnen omgaan met tegenslagen of teleurstellingen.
-
Werken aan mentaal welbevinden van kinderen en jongeren
Werken aan mentaal welbevinden van kinderen en jongerenVoor wieProfessionalsKinderen en jongeren staan steeds meer onder druk om te presteren. Hoe draag je als professional bij aan hun mentaal welbevinden?
-
Prestatiedruk: 'Neem signalen van jongeren serieus'
Prestatiedruk: 'Neem signalen van jongeren serieus'Jongeren ervaren steeds meer druk door huiswerk en school. Volgens Anita Kraak van het NJi moeten we hun signalen serieus nemen.
-
Verminderen van prestatiedruk in het onderwijs
Verminderen van prestatiedruk in het onderwijsVoor wieProfessionalsKinderen en jongeren ervaren steeds vaker stress door school. Wat kun je als professional doen om de prestatiedruk te verminderen?
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.
Pers
Ben je journalist? Dan kun je:
- je vraag stellen via pers@nji.nl
- bellen met 030 - 23 06 349 (maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur)
- bellen met 06 - 25 66 07 57 (maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 17.00 uur)