De meeste docenten maken zich zorgen over de beïnvloeding van leerlingen bij financiële keuzes. Zo spelen vrienden en influencers een belangrijke rol bij het overgaan tot een aankoop. Dat blijkt uit onderzoek van Wijzer in geldzaken.
Ongeveer 70 procent van docenten in het primair en voortgezet onderwijs en op het mbo denkt dat hun leerlingen en studenten iets willen kopen omdat hun vrienden dit ook hebben.
50 procent van de leerlingen en studenten wordt beïnvloed door influencers om iets te kopen, aldus de docenten. 78 procent van de docenten in het primair en voortgezet onderwijs en 86 procent van de mbo-docenten maakt zich zorgen over de invloed van influencers op het koopgedrag van hun leerlingen en studenten.
53 procent van de mbo-docenten ziet studenten met financiële problemen in de klas. Vrijwel alle docenten zeggen dan in actie te komen, door studenten bijvoorbeeld te verwijzen naar hulpverlening. In het primair en voortgezet onderwijs is deze vraag iets anders gesteld, omdat financiële problemen daar niet rechtstreeks bij leerlingen zichtbaar zijn maar eerder bij hun ouders: daar ziet ruim 40 procent van de docenten dat er leerlingen zijn die uit een gezin komen met financiële problemen. Docenten die dan in actie komen, noemen onder meer dat ze ouders verwijzen naar Stichting Leergeld.
Betrekken van ouders
Een deel van de docenten probeert ook ouders te betrekken bij het leerlingen leren omgaan met geldzaken. Maar dat gebeurt voornamelijk op de basisschool, in mindere mate in het voortgezet onderwijs en niet in het mbo. Dat doen ze bijvoorbeeld door ouders een nieuwsbrief of lesbrief te sturen. Een groot deel van de docenten vindt dat leren omgaan met geld een belangrijk onderwerp is in de klas. Vooral op het mbo zien docenten het belang van financiële educatie.
Meer informatie
Lees ook
-
Influencer beïnvloedt geldkeuzes jongere
Influencer beïnvloedt geldkeuzes jongereBij 66 procent van de jongeren die influencers volgen, had dit gevolgen voor hun financiële keuzes.
-
De invloed van mediapersonen op emoties en gedrag
De invloed van mediapersonen op emoties en gedragKinderen en jongeren ervaren vaak een relatie met personage in series en influencers op sociale media. Welke invloed hebben die relaties op hen?
-
Preventieve aanpak van geldzorgen bij jongeren
Preventieve aanpak van geldzorgen bij jongerenVoor wieBeleidsmakersAls beleidsmaker wil je niet dat jongeren financiële problemen of schulden krijgen. Hoe beperk je het risico op geldzorgen?
-
Oorzaken en gevolgen van geldzorgen bij jongeren
Oorzaken en gevolgen van geldzorgen bij jongerenJongeren boven de 18 jaar komen makkelijk in financiële problemen. De stress die dit veroorzaakt, belemmert hun ontwikkeling.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.