Basisscholen heroverwegen doorstroomtoets
Veel basisscholen laten hun groep 8-leerlingen dit jaar een andere doorstroomtoets maken dan vorig jaar. Scholen denken dat de resultaten daarvan hoger zullen uitpakken. Dat blijkt uit cijfers van de Dienst Uitvoering Onderwijs en berichtgeving van de Volkskrant. Fatima-Zohra Charki van het NJi vindt dat de doorstroomtoets te vroeg komt en pleit ervoor om het hele selectiesysteem aan te passen.
In totaal zijn er zes goedgekeurde toetspakketten. Vooral de toets van marktleider Cito is populair. Die toets is 83.275 keer gekozen, tegenover 77.767 vorig jaar. Dit gaat vooral ten koste van de toets van aanbieder A-vision. Die werd vorig jaar 21.371 keer aangevraagd en dit jaar nog maar 13.736 keer.
Schoolleiders uitten vorig jaar al hun zorgen over de doorstroomtoets, omdat de resultaten afweken van de gebruikelijke prestaties van hun leerlingen. Basisscholen vermoeden dat er te grote verschillen tussen de toetsen bestaan. De tegenvallende resultaten zijn voor scholen waarschijnlijk reden geweest om over te stappen. Het ministerie van Onderwijs benadrukt echter dat de toetsen vergelijkbaar zijn en dat kinderen bij gelijke resultaten ook gelijke adviezen ontvangen.
Eén doorstroomtoets
De PO-raad, de Tweede Kamer en belangenorganisatie Ouder en Onderwijs pleiten voor één doorstroomtoets, omdat het doel van gelijkere kansen in de huidige opzet niet wordt waargemaakt. De verschuiving in toetskeuze is voor het ministerie geen reden tot zorg. 'Zolang leerlingen bij een gelijke prestatie op de diverse toetsen een gelijk toetsadvies krijgen, is dat prima', aldus een woordvoerder tegen De Volkskrant.
Geen voorbarige conclusie
'De discussie over de doorstroomtoets gaat met name over de betrouwbaarheid en of de verschillende toetsen tot ongelijke resultaten kunnen leiden', zegt Fatima-Zohra Charki van het NJi. 'Er is een duidelijk signaal dat basisscholen denken dat er te grote verschillen zitten tussen de toetsen. Dat kan aan de toetsen zelf liggen, maar het kan ook worden verklaard doordat bepaalde typen scholen vaker voor een bepaalde toets kiezen. Bovendien bestaat de doorstroomtoets nog maar één jaar. Dat maakt het lastig om een conclusie te trekken over de uitwerking.'
Toetssysteem ter discussie stellen
Los van de onrust over de doorstroomtoets vindt Charki het belangrijk om de vroege selectie in Nederland ter discussie te stellen. 'We laten veel afhangen van een toets op 11-jarige leeftijd. Dat is eigenlijk te jong om te bepalen welk middelbaar onderwijs bij een leerling past. De Onderwijsraad, de PO-raad en onderwijsonderzoekers pleiten al langer voor een latere selectie en brede brugklassen. Het is belangrijk om het huidige selectiesysteem in beweging te krijgen en aan te passen. Zo kunnen we de kansengelijkheid van leerlingen nog meer versterken.'
Meer informatie
Lees ook
-
Advies vaak bijgesteld na doorstroomtoets
Advies vaak bijgesteld na doorstroomtoetsDe nieuwe doorstroomtoets leidt vaak tot bijstelling van het voorlopig schooladvies voor het voortgezet onderwijs.
-
Onderadvisering in het onderwijs voorkomen
Onderadvisering in het onderwijs voorkomenVoor wieProfessionalsHet is belangrijk dat je als leraar voorkomt dat leerlingen een lager advies krijgen dan andere leerlingen met vergelijkbare schoolprestaties.
-
Hoe kan een school werken aan kansengelijkheid?
Hoe kan een school werken aan kansengelijkheid?Voor wieProfessionalsDe verschillen tussen leerlingen worden steeds groter. Wat kun je als school en als leraar doen om kansengelijkheid te bevorderen?
-
Als gemeente kansengelijkheid in het onderwijs bevorderen
Als gemeente kansengelijkheid in het onderwijs bevorderenVoor wieBeleidsmakersKansenongelijkheid heeft vaak meerdere oorzaken. Het is dus belangrijk om als gemeente een samenhangende aanpak te ontwikkelen.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.