Gemeentelijke voorbeelden van bevordering kansengelijkheid

Gemeenten spelen een belangrijke rol in het bevorderen van kansengelijkheid in het onderwijs. Veel gemeenten en scholen werken hiervoor samen met maatschappelijke partners in de Gelijke Kansen Alliantie. Met als doel dat kinderen met dezelfde talenten en potentie ook dezelfde kansen krijgen. Op deze pagina vind je inspirerende voorbeelden.

Amersfoort: sociaal werker op de basisschool

Soms is de stap naar hulpverlening voor ouders te groot. Dit kan vooral het geval zijn in kwetsbare wijken. In Amersfoortse wijken werken daarom sociaal werkers binnen het schoolteam op de basisschool. Ze leveren laagdrempelige ondersteuning voor kind en ouders en versterken de samenhang tussen school en wijk.

Lees meer over de sociaal werker binnen het schoolteam voor preventieve hulp in Amersfoort en over de Amersfoortse Brede Combinatie (ABC).

Amsterdam: meer welbevinden en ouderbetrokkenheid

De gemeente Amsterdam heeft een aantal basisscholen subsidie gegeven om zich te ontwikkelen tot 'Amsterdamse Familie School'. Een Amsterdamse Familie School biedt diverse vormen van ondersteuning aan kind en ouders door samen te werken met maatschappelijke instellingen voor cultuur, sport, armoedebestrijding en zorg. Deze aanpak vergroot de leefwereld en verbetert het welbevinden van leerlingen. Ook lukt het om ouderbetrokkenheid te vergroten en armoede gericht te lijf te gaan.

Lees meer over de Amsterdamse Familie School op de sites van de Gelijke Kansen Alliantie en de gemeente Amsterdam. En bekijk ook de aanpak van de Lukasschool in de wijk Osdorp, een van de deelnemende scholen.

Almere: negatieve effecten van armoede verkleinen

Op basisscholen en middelbare scholen in Almere Haven biedt de gemeente Almere een programma dat breder kijkt dan alleen naar onderwijs. Dit programma, de Haven Academie, heeft als doel de negatieve effecten van het opgroeien in armoede te verkleinen. De focus ligt op talentontwikkeling, jeugdparticipatie, het actief betrekken van ouders bij de schoolloopbaan en het betrekken van de omgeving bij de school en het kind.

Lees meer over de Haven Academie van Almere.

Zaandam-Oost: brugfunctionaris verbetert contact met ouders

Op basisscholen in Zaandam-Oost werken brugfunctionarissen om het contact tussen de ouders en de school te verbeteren ten behoeve van de ontwikkeling van de kinderen. De basisscholen staan in drie wijken waar veel kinderen wonen die in armoede opgroeien en risico lopen op leerachterstanden. De brugfunctionarissen zijn onderdeel van de brede aanpak Pact Zaandam-Oost.

Lees meer over de brede aanpak van kansengelijkheid van de gemeente Zaanstad en over de brugfunctionaris op islamitische basisschool De Horizon.

Meer voorbeelden

Geen foto van de persoon aanwezig

Fatima-Zohra Charki

senior onderzoeker en adviseur
f.charki [at] nji.nl