Gemeentelijke voorbeelden van bevordering kansengelijkheid
Gemeenten kunnen een belangrijke rol spelen in het bevorderen van kansengelijkheid in het onderwijs. Ben je benieuwd hoe andere gemeenten daaraan werken? Laat je inspireren door een aantal goede voorbeelden.
Veel gemeenten zijn aangesloten bij de Gelijke Kansen Alliantie (GKA). Daarin werken scholen, gemeenten en maatschappelijke partners samen aan het verbeteren van kansengelijkheid in het onderwijs met aandacht voor kansen thuis, op school en in de leefomgeving. We lichten er een aantal uit.
Amsterdam: Familie School
Een aantal Amsterdamse scholen, waaronder de Lukasschool in de wijk Osdorp, heeft vanuit de gemeente subsidie ontvangen om zich te ontwikkelen tot 'Familie School'. Een Amsterdamse Familie School biedt ondersteuning aan het hele gezin door samen te werken met verschillende maatschappelijke instellingen op het gebied van cultuur, sport, armoedebestrijding en zorg. Op die manier wordt er aan alle leerlingen een stevige basis meegegeven die hen wereldwijs en vol zelfvertrouwen aan de middelbare school laat beginnen.
Lees meer over de Amsterdamse Familie School
Zaanstad: brugfunctionarissen op de basisschool
Sinds 2019 zijn er op Zaanse basisscholen 'brugfunctionarissen' actief. Een brugfunctionaris heeft als taak het cultuurverschil tussen school, thuis en de wijk te overbruggen en het contact tussen ouders en school te versterken. De basisscholen staan in drie wijken waar veel kinderen wonen met een risico op een leerachterstand.
Lees meer over de aanpak van de gemeente Zaanstad
Almere: Kansrijk in het VO
Op vier vmbo-scholen zet de gemeente Almere een programma in dat breder kijkt dan alleen het onderwijs. Dit programma moet uiteindelijk de negatieve effecten van het opgroeien in armoede verkleinen. In deze aanpak ligt de focus op talentontwikkeling, het actief betrekken van ouders bij de schoolloopbaan en het betrekken van de omgeving bij de school en het kind.
Lees meer over de aanpak van de gemeente Almere
Amersfoort: Sociaal werker op de basisschool
Omdat voor ouders in kwetsbare wijken de stap naar hulpverlening soms te groot is, plaatst de gemeente Amersfoort tweeëneenhalve dag per week een sociaal werker in het team van basisscholen. Hiermee wil de gemeente preventief ondersteuning bieden om zwaardere hulpverlening te voorkomen en om kinderen te helpen zich optimaal te ontwikkelen.
Lees meer over de aanpak van de gemeente Amersfoort
Lelystad: Kind Centraal in de wijk
In de Atolwijk in Lelystad zet de gemeente een pilot op voor het versterken van het pedagogisch klimaat in de wijk en voor wijkgericht werken aan preventie. Hierin werken individueel begeleiders, schoolmaatschappelijk werk, welzijn, GGD, het samenwerkingsverband Passend Onderwijs en de jeugdgezondheidszorg nauw samen. De pilot richt zich op thema's die de professionals signaleren in de wijk.
Lees meer over de aanpak in Lelystad
Dordrecht: sluitende cirkel
De gemeente Dordrecht heeft met kinderopvangorganisaties en basisscholen afgesproken dat ze zich gaan inzetten voor gelijke kansen voor alle kinderen in de stad. Een van de manieren om dat te bereiken is het zorgen voor een sluitende cirkel van organisaties die onderling samenwerken en goede afspraken maken over de verdeling van verantwoordelijkheden.
Lees meer over de aanpak in Dordrecht
Meer voorbeelden
Ga naar Gelijke-kansen.nl voor meer sprekende voorbeelden van gemeenten die werken aan kansengelijkheid in het onderwijs.
Lees ook
-
Doorgaande lijn van voorschool naar school
Doorgaande lijn van voorschool naar schoolVoor wieBeleidsmakersEen soepele overgang van voorschool naar school helpt kinderen een goede start te maken op de basisschool. Hoe draag je hieraan bij?