De verschillende rollen van ervaringsdeskundigen
Dé ervaringsdeskundige bestaat niet, want ervaringsdeskundigen zijn heel verschillend. Bovendien biedt iedere organisatie, iedere persoon en ieder vraagstuk unieke kansen om ervaringsdeskundigheid in te zetten. Op deze pagina beschrijven we de verschillende manieren waarop ervaringsdeskundigheid kan worden ingezet.
Ervaringsdeskundigen hun verhaal laten delen
De meest bekende manier van ervaringsdeskundigheid inzetten is luisteren naar het verhaal van de ervaringsdeskundige. Hierbij delen ervaringsdeskundigen het verhaal achter cijfers of beleid. Professionals, beleidsmedewerkers, bestuurders en politici kunnen leren van deze unieke kennis, omdat deze een ander perspectief geeft dan het beleidsmatige, bestuurlijke of professionele perspectief.
Ervaringsdeskundigen putten hiervoor niet alleen uit hun eigen ervaring, maar kunnen ook collectieve ervaringskennis gebruiken: de ervaringen van anderen in vergelijkbare situaties.
Ervaringsdeskundigen als hulpverleners
Jongeren met ervaring in de jeugdhulp en ggz helpen in hun rol als ervaringsdeskundige andere kinderen of jongeren die hulp krijgen. Ook zijn er ouders die ervaring hebben met jeugdhulp binnen het gezin, die andere ouders ondersteunen die hetzelfde meemaken.
Ervaringsdeskundige jongeren kunnen bijvoorbeeld op vrijwillige basis een maatje zijn voor een jongere die jeugdhulp krijgt. En een jeugdhulporganisatie kan er ook voor kiezen om de hulpverlening te verrijken door ervaringsdeskundigen in dienst te nemen. Naast ondersteuning aan cliënten kunnen ze dan ook kennis inbrengen in de organisatie. Bijvoorbeeld in casuïstiekbesprekingen.
Inzet ervaringskennis bij beleid
Kinderen, jongeren en ouders die zelf een bepaalde situatie hebben meegemaakt, weten als geen ander welke regels of beleid wel of niet hielpen. Met deze kennis kunnen zij beleidsmakers, bestuurders en politici adviseren over zaken die belangrijk zijn voor jongeren of gezinnen die zich in een vergelijkbare situatie bevinden. Ervaringsdeskundigen werken vanuit deze rol steeds vaker bij de innovatie- en onderzoeksafdeling van een jeugdhulporganisatie of bij gemeenten.
Inzet ervaring bij onderzoek en kennisontwikkeling
In onderzoek groeit de aandacht voor ervaringskennis en ervaringsdeskundigen. Steeds meer onderzoekers zijn overtuigd van de meerwaarde hiervan. Zo zijn er tegenwoordig onderzoeken waarbij een ervaringsdeskundige co-onderzoeker is.
Binnen onderzoek kunnen ervaringsdeskundigen onder meer kritisch meedenken over relevante onderzoeksvragen. Of helpen in de uitvoering van onderzoek, bijvoorbeeld bij het bereiken van een specifieke doelgroep. Ook is het waardevol als ervaringsdeskundigen interviews afnemen bij jongeren of ouders met vergelijkbare ervaringen. Dit kan zorgen voor een open gesprek en nieuwe inzichten.
Professionals als ervaringsdeskundige
Er zijn veel jeugdhulpprofessionals of beleidsmakers die zelf ervaring hebben met jeugdhulp. Zij kunnen ervoor kiezen om deze kennis in te zetten tijdens hun werk. Dit leidt nog wel eens tot vragen, zoals: Mag je als professional wel je eigen kwetsbaarheid laten zien? en Wat is de waarde van mijn ervaring?
Vaak hebben professionals geleerd om te werken vanuit een professionele afstand. Maar volgens jongeren kan het helpen om meer gelijkwaardigheid en openheid te voelen als jeugdhulpprofessionals hun kwetsbaarheden delen. Het kan de professional menselijker maken. Het is daarom belangrijk om binnen je organisatie met elkaar te praten over het benutten van ervaringskennis in je werk.
Elke manier is waardevol
Er is niet één manier om ervaringskennis in te zetten. Sommige kinderen, jongeren en ouders zetten hun ervaringskennis in een betaalde functie in, anderen doen dit vrijwillig. De één is een maatje, de ander werkt mee aan het verbeteren van het beleid van een jeugdhulporganisatie, of bij het geven van trainingen aan jeugdhulpprofessionals. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.
Alle manieren waarop ervaringsdeskundigen hun kennis inzetten, zijn waardevol. Elke rol vraagt om andere vaardigheden. Het gaat er vooral om de juiste expertise op het juiste moment en op de juiste plek in te zetten. Sommige taken vragen specifieke vaardigheden, waarbij scholing of een opleiding kunnen helpen. Bijvoorbeeld als een ervaringsdeskundige jongere samen met een professional een jongere ondersteunt.
Ieder mens heeft andere kwaliteiten en vaardigheden. Ik denk wel dat er beter gekeken kan worden naar wie het 'beste' past op welke plek en welke vorm van ervaringsdeskundigheid nodig is op welke plek.
Bronnen
Stichting Alexander, ExpEx en Nederlands Jeugdinstituut (2021). Gelijkwaardig, eigen en wijs. Jongeren aan het woord over inzet ervaringsdeskundigheid in de jeugdhulp.
Lees ook
-
Hoe bereid je de samenwerking met ervaringsdeskundigen voor?
Hoe bereid je de samenwerking met ervaringsdeskundigen voor?Voor wieProfessionalsVoor een succesvolle samenwerking met ervaringsdeskundigen is een goede voorbereiding belangrijk. Wat is daar voor nodig?
-
Tips voor inzetten ervaringsdeskundigheid
Tips voor inzetten ervaringsdeskundigheidVoor wieBeleidsmakersLees tips uit de praktijk over hoe je ervaringsdeskundige jongeren inzet in de jeugdhulp.
-
Videoserie: Samenwerking ervaringsdeskundigen en jeugdprofessionals
Videoserie: Samenwerking ervaringsdeskundigen en jeugdprofessionalsIn een videoserie spreken ervaringsdeskundigen en professionals over het gebruik van ervaringskennis in de jeugdhulp en jeugd-ggz.
-
