Baby | Emotionele ontwikkeling: emoties herkennen, begrijpen en ermee omgaan

Baby's communiceren met hun emoties. Door naar je kind te kijken, leer je die emoties steeds beter herkennen en kun je je kind ondersteunen.

Baby's communiceren met emoties

Baby's zijn helemaal afhankelijk van volwassenen. Je baby heeft jouw hulp nodig om een probleem op te lossen of om rustig te worden. Door de emoties laat je kind zien wat het nodig heeft. Ze huilen als ze honger of pijn hebben. Of als ze bang of moe zijn. Als het probleem is opgelost worden baby's vaak rustig en ontspannen. Met ongeveer zes weken begint een baby ook te lachen. Ze willen graag contact.

Je baby reageert op jou

Als je er op let, zie je hoe je kind op jou reageert. Je baby reageert op je stem, je gezicht en de manier waarop je je kind aanraakt. Kijk maar hoe je kind reageert als je tegen je kind lacht. Of hoe het rustig wordt als je zachtjes geluidjes maakt of zingt. Baby's spiegelen de emoties van mensen om hen heen. Hierdoor gaan ze bijvoorbeeld ook huilen als een ander kind huilt. Als je rustig bent, wordt je kind hier ook vaak rustiger van. Als je vrolijke geluiden maakt, wordt je baby hier ook actiever van.

Baby's kijken graag naar gezichten. Ze herkennen al of iemand positief of negatief kijkt. Hier reageert je kind op. Als baby's iets nieuws zien of horen, dan maken ze vaak even oogcontact. Kijk je ontspannen en blij, dan weet je baby dat het goed is. Kijk je gespannen of bang, dan weet je baby dat iets gevaarlijk is. Door steeds contact met je te maken, leert je kind veel.

Hoe kun je reageren op de emoties van je baby?

Maak contact, praat en herhaal

Kijkt je kind je aan en maakt het geluid? Dan wil het contact met jou. Je kunt terug kletsen of geluidjes maken. Het maakt niet veel uit wat je zegt. Je kind reageert vooral op hoe je kijkt en hoe je klinkt. Iets oudere baby's vinden kiekeboe spelen vaak leuk. En ze doen je na, zoals geluidjes die je maakt of hoe je kijkt. Als je dingen herhaalt, vinden ze dat vaak leuk. Je kunt tegen je kind kletsen over wat je doet. En wat je denkt dat je kind voelt. Zo leert je kind langzaam te begrijpen wat het voelt. Zeg bijvoorbeeld: 'Oh, hoor je de bel? Was je geschrokken? Rustig maar.'

Kijk naar je baby

Als je baby huilt of onrustig is, dan kun je proberen het probleem op te lossen. Het is vaak wel zoeken wat je kind precies wil. Heeft het honger, is het moe, heeft het pijn, of verveelt het zich? Door naar je kind te kijken en uit te proberen, leer je je kind steeds beter kennen. Door wat je doet, laat je je kind merken dat je het hebt begrepen. Je kind voelt zich hierdoor veilig. En je baby leert steeds beter wat het kan verwachten.

Probeer uit wat voor jou en je baby werkt

Het is moeilijk als je kind huilt. Huilen werkt als een alarmsysteem. Het zorgt dat je wilt reageren. Maar het lukt niet altijd om het probleem op te lossen. Sommige baby's zijn vaak onrustig, of hebben last van krampjes. Sommige baby's vallen alleen in slaap nadat ze even gehuild hebben. Vooral na een drukke dag. Zuigen helpt baby's vaak om rustig te worden. Bijvoorbeeld door te voeden, of door op een speen of op je pink te zuigen. Baby's vinden het ook vaak fijn om tegen je aan te liggen, gewiegd te worden, of om samen rond te lopen. Een draagzak of draagdoek kan dan fijn zijn. Soms willen baby's juist rustig in hun bed liggen. Er is niet één oplossing en niet maar één manier. Probeer uit wat voor jou en je baby werkt.

Lees meer op de pagina over Huilen: begrijpen en troosten

Hulp zoeken

Alle ouders hebben weleens zorgen of vragen over de ontwikkeling van hun kind. Blijf daar niet alleen mee rondlopen, maar:

  • Praat erover met andere ouders of met familie en vrienden. Misschien kunnen zij helpen.
  • Vraag advies aan je huisarts of het consultatiebureau. Samen kun je je zorgen of vragen bespreken.
  • Dunn, J., Brown, J., & Beardsall, L.. (1991). Family Talk About Feeling States and Children's Later Understanding of Others' Emotions. Developmental Psychology, 27, p. 448-455.
  • Schaffer, H. R. (2005). Social development. Malden, MA: Blackwell Publishing.
  • Westby & Robinson (2014). A Developmental Perspective for Promoting Theory of Mind Topics in Language Disorders, 34, p. 362-382; DOI: 10.1097/TLD.0000000000000035.

Zoek je als ouder of opvoeder hulp of advies? Bekijk hier waar je terecht kunt.

Hulp en advies voor ouders