Zorg voor een aanbod van speelplekken dat aantrekkelijk is voor een diverse groep kinderen. Bied daarbij ook ruimte voor ontmoeten en chillen. En zorg dat speelplekken in een buurt veilig bereikbaar zijn voor kinderen. Dat is het advies uit de onderzoeksrapportage Speelvriendelijke steden van De Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam.
De onderzoekers observeerden spelende kinderen in vier wijken in Amsterdam, Delft, Den Haag en Leiden. Ze spraken met kinderen en ouders over hun speelwensen en de mogelijkheden in hun buurt.
Vooral kinderen tussen 5 en 8 jaar spelen buiten, blijkt uit het onderzoek. Tot ongeveer 8 jaar is er geen verschil in buitenspelen tussen jongens en meiden, maar vanaf 9 jaar spelen meiden minder buiten. De onderzoekers vragen zich af of het speelaanbod genoeg aansluit op hun wensen. Voor oudere kinderen worden namelijk vaak sportvelden en skateparken gecreëerd, waar veel meiden minder gebruik van maken.
Ouders bepalen hoeveel vrijheid kinderen hebben om buiten te spelen. Daarvoor is hun inschatting van de sociale en verkeersveiligheid belangrijk. Veel kinderen moeten binnen gehoorsafstand van hun huis blijven.
Formele en informele speelplekken
Gemeenten besteden tijd en geld aan formele speelplekken zoals speeltuinen, schoolpleinen en sportveldjes. Bijna de helft van de kinderen speelt ook op informele speelplekken, zoals de stoep, een grasveld of de straat. Kinderen willen speelplekken die uitdagend zijn: spannend, moeilijk en eng. Ook moeten er veel verschillende dingen te doen zijn. Verder gaan ze ook naar speelplekken om elkaar te ontmoeten en samen te ontspannen. Dat geldt voor jongens en meiden, en voor alle leeftijden.
De onderzoekers pleiten voor meer aandacht voor de bereikbaarheid en toegankelijkheid van speelplekken, en voor variatie tussen speelplekken. Het is goed als de speelplekken in een buurt elkaar aanvullen en dat ze bereikbaar zijn via een veilig wandel- en fietsnetwerk.
Beleid, ontwerp en beheer koppelen
De verschillende afdelingen binnen gemeenten die zich bezighouden met buitenspelen, werken vaak onvoldoende samen. Koppel beleid, ontwerp en beheer aan elkaar, adviseren de onderzoekers. Bundel kennis over buitenspelen in een 'buitenspeelloket' of benoem een ambassadeur die als vraagbaak kan fungeren en kan adviseren over de openbare ruimte.
Meer informatie
Lees ook
-
'Vrij buiten spelen helpt ontwikkeling'
'Vrij buiten spelen helpt ontwikkeling''Vrij buiten spelen helpt kinderen om hun sociale vaardigheden te ontwikkelen', zegt Marielle Balledux.
-
Een op zes kinderen speelt nooit buiten
Een op zes kinderen speelt nooit buitenProfessionalsBeleidsmakersEen op de vijf kinderen speelt elke dag buiten; bijna een op de zes doet dat nooit. Dat blijkt uit onderzoek van Jantje Beton.
-
Kind 6-12 jaar | Spel: leren door te spelen
Kind 6-12 jaar | Spel: leren door te spelenVoor wieOudersSpelen helpt kinderen bij hun sociale en motorische ontwikkeling. Lees hoe spelen bijdraagt aan hun groei en hoe je dit als ouder kunt stimuleren.
-
Kind 6-12 jaar | Vriendschap: omgaan met andere kinderen
Kind 6-12 jaar | Vriendschap: omgaan met andere kinderenVoor wieOudersHoe kun je je kind op deze leeftijd ondersteunen in het leggen van contacten en het onderhouden van vriendschappen?
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.