Week tegen Pesten: omgaan met roddelen

Van 23 tot en met 27 september 2024 is de Week tegen Pesten, georganiseerd door de Stichting School en Veiligheid. Vanuit het thema 'Denk ff na' staat het aanpakken van pesten en het werken aan een veilige school centraal. Het thema staat stil bij de impact van het (door)vertellen van verhalen over een ander. Op deze pagina vind je onze informatie en tips over (online) roddelen en pesten.

Roddelen, wat is het en wat kan ik doen?

Roddelen, smoezen, wauwelen, juice, achterklap en gossip. Het zijn allemaal woorden voor roddelen. Iedereen doet dat weleens, maar hoe ga je ermee om als dit gebeurt in een groep kinderen en jongeren? Op deze pagina geven wij je hier meer informatie over.

We spraken Tessa Blom over het voorkomen en tegengaan van pesten. Zij geeft gedragstrainingen op scholen. Bekijk haar ervaring en tips.

Online roddelen? NIET mijn verantwoordelijkheid

Voor het eerst is er een generatie die vanaf jongs af aan zowel een online als offline leven heeft. Hoe ouder ze worden, hoe meer die twee werelden met elkaar verweven raken. Dat wat online gebeurt, heeft offline gevolgen, en andersom. Dit betekent wat voor jou als professional, namelijk dat de online leefwereld van kinderen en jongeren ook bij jouw verantwoordelijkheid hoort. Wat betekent deze verantwoordelijkheid? 

Zonder oordeel luisteren

Hoe kijk jij als professional naar de online wereld? Kun je zonder oordeel luisteren naar kinderen? En hun vanuit nieuwsgierigheid bevragen naar hun online leven? Soms is het nodig om je eigen opvattingen opzij te zetten als je kinderen en jongeren begeleid. Het is daarom belangrijk om goed bij jezelf na te gaan welke opvattingen je erop nahoudt. Spreek je je bijvoorbeeld vaak negatief uit over bijvoorbeeld TikTok? Dan is de kans kleiner dat kinderen naar je toekomen wanneer ze hiermee problemen ervaren.

Basiskennis online platforms

Wat maakt TikTok, Snapchat of Instagram zo aantrekkelijk voor een bepaalde groep kinderen? Wat en wie vinden ze er? Je hoeft niet tot in detail te weten wat er mogelijk is op online platforms. Zolang je maar weet wat kinderen erin aantrekt en met welke online ontwikkelingsuitdagingen zij te maken hebben. Juist je nieuwsgierigheid naar deze online kanalen biedt een goede opening voor een goed gesprek.

Gesprekstechnieken

Je professionele gesprekstechnieken zijn belangrijk als het gaat om de begeleiding van kinderen in hun online levens. Vraag jezelf hoe je dat aanpakt als je een gesprek niet direct gaat over de online leefwereld. Hoe ben je dan open, niet-oordelend, duidelijk en betrokken? Hoe maak je afspraken over respectvol met elkaar omgaan? Probeer dit ook toe te passen op de online levens van kinderen. Betrek deze leefwerelden ook beide. Mag iets wat offline niet mag online wel?

Visie organisatie

Hoe willen wij samen als organisatie werken, zowel in de offline als online wereld? Deze vraag zou iedere organisatie zich moeten stellen. Het geeft houvast om een visie te hebben op je rol in de online leefwereld en wat dit betekent voor de manier van werken. Welke normen en afspraken horen hierbij en hoe evalueer je die?

Videobeschrijving

 

Welke begeleiding en steun kun jij als docent, jongerenwerker of jeugdprofessional bieden als een jongere online gepest wordt? Wie niet goed kan inschatten welk gedrag online en offline gepast is, kan mogelijk in een onveilige situatie terecht komen of er zelf eentje veroorzaken. Juist tieners hebben hier in hun ontwikkeling moeite mee. Dat kan leiden tot het doorsturen van kwetsende foto's van iemand naar de hele klas, beledigingen plaatsen onder een foto op Instagram, online roddelen en dreigende berichtjes sturen.

Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.

Pers

Ben je journalist? Dan kun je:

  • je vraag stellen via pers@nji.nl
  • bellen met 030 - 23 06 349 (maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur)
  • bellen met 06 - 25 66 07 57 (maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 17.00 uur)