Leerlingen die meer mogelijkheden hebben om te ontspannen en waar thuis minder geldzorgen zijn, scoren hoger op de Cito-eindtoets. Dat blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek.
SEO deed een wetenschappelijk literatuuronderzoek naar het verband tussen de hulpbronnen van leerlingen en hun schoolprestaties. In een enquête bekeek SEO in welke mate leerlingen volgens hun leerkracht beschikken over die hulpbronnen. In 2021 deden 351 leerkrachten mee en in 2023 433 leerkrachten.
Uit onderzoek in andere landen is bekend dat minder stress thuis, een goed ontbijt, een cultuurrijke omgeving en een eigen kamer bijdragen een beter schoolprestaties. Ook is er een verband tussen het aantal boeken thuis en museumbezoek en de leesprestaties van kinderen.
Leerlingen in groep 5
Volgens de leerkrachten die meededen aan de enquêtes heeft ongeveer een derde van de leerlingen in groep 5 thuis te maken met stress, bijvoorbeeld door geldzorgen. Ongeveer twee derde van de kinderen doet aan georganiseerde sport en beschikt thuis over meer dan tien kinderboeken. 23 tot 30 procent gaat volgens hun leerkracht wel eens naar een museum of theater en 14 procent bespeelt een muziekinstrument.
Leerlingen maakten volgens hun leerkracht het afgelopen jaar meer gebruik van ontwikkel- en ontspanningsmogelijkheden dan een paar jaar geleden. Toen waren de mogelijkheden beperkt door de coronapandemie. Ze gaan bijvoorbeeld meer uit logeren en vaker naar de natuur, een pretpark of een dierentuin. Gemiddeld beschikt 65 procent van de kinderen over die ontspanningsmogelijkheden.
Kansengelijkheid stimuleren
Kansengelijkheid in Nederland is volgens de onderzoekers te stimuleren door te investeren in voorzieningen als sportclubs, natuurbezoek en cultuur. Het aanbieden van schoolmaaltijden verlaagt de financiële stress in gezinnen en heeft een positief effect op leerprestaties, doordat leerlingen beter hun aandacht bij de les kunnen houden.
Bron: SEO Economisch Onderzoek
Meer informatie
Bericht SEO Economisch OnderzoekRapport Kansenongelijkheid in Nederland
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.
Lees ook
-
Hoe kan een school werken aan kansengelijkheid?
Hoe kan een school werken aan kansengelijkheid?Voor wieProfessionalsDe verschillen tussen leerlingen worden steeds groter. Wat kun je als school en als leraar doen om kansengelijkheid te bevorderen?
-
Als gemeente kansengelijkheid in het onderwijs bevorderen
Als gemeente kansengelijkheid in het onderwijs bevorderenVoor wieBeleidsmakersKansenongelijkheid heeft vaak meerdere oorzaken. Het is dus belangrijk om als gemeente een samenhangende aanpak te ontwikkelen.
-
Omgaan met armoede op school
Omgaan met armoede op schoolVoor wieProfessionalsMisschien zie je dat leerlingen opgroeien in armoede. Wat kun je als leerkracht doen?
-
Cijfers over armoede in gezinnen
Cijfers over armoede in gezinnenVoor wieProfessionalsBeleidsmakersHoeveel gezinnen leven in armoede? Welke kinderen lopen meer risico op armoede, bijvoorbeeld door hun achtergrond?