5 jaar na corona: gevolgen voor jongeren
Vijf jaar na de start van de coronapandemie kijkt Marielle Balledux terug op de gevolgen voor jongeren. 'Er zijn jongeren die de pandemie hebben ervaren als een kans om zichzelf opnieuw uit te vinden, en anderen die zich verloren voelden.'
Door de pandemie viel voor jongeren een cruciale fase in de ontwikkeling abrupt stil. Bijvoorbeeld de overgang van middelbare school naar studie of werk. 'Als je die fase grotendeels in isolatie moet doorbrengen, heeft dat impact', zegt Balledux in een artikel in Elsevier over de gevolgen van corona voor jongeren.
Bijvoorbeeld de verandering in het omgaan met regels en sociale conventies. Zo hadden jongeren vaak geen normale overgangsrituelen zoals introductieweken, eindexamenfeesten of bijbaantjes in drukke werkomgevingen. Dit heeft volgens Balledux effect op hoe zij zich later bewegen in het sociale en professionele leven. 'Sommige jongeren hebben moeite met het omgaan met structuur en discipline, omdat ze dit niet hebben kunnen oefenen.'
Scholen moeten open blijven
Balledux denkt dat het ingewikkeld blijft om de impact van corona los te koppelen van andere factoren, zoals prestatiedruk en sociale media. 'Corona heeft sommige problemen vergroot, maar we moeten niet vergeten dat jongeren al voor de pandemie onder druk stonden.' Een van de belangrijkste lessen is dat bij een toekomstige crisis scholen beter open kunnen blijven. 'We hebben gezien hoeveel mentale schade de schoolsluiting heeft aangericht. In landen waar de scholen openbleven, zagen we niet per se een grotere verspreiding van het virus, maar wel minder psychische problemen bij jongeren.'
Het maakt volgens Balledux duidelijk dat jongeren voldoende ruimte en aandacht moeten krijgen om zich te ontwikkelen. 'We moeten oppassen met het idee dat jongeren iets moeten inhalen. Je kunt gemiste ervaringen niet zomaar compenseren door extra druk te leggen op studie of sociale activiteiten. Wat jongeren nodig hebben, is begrip en de mogelijkheid om in hun eigen tempo te groeien.'
Ondersteunende omgeving
Ook hebben jongeren een ondersteunende omgeving nodig, waarin ze de tijd en ruimte krijgen om te herstellen en zich verder te ontwikkelen. 'Er zijn jongeren die de pandemie hebben ervaren als een kans om zichzelf opnieuw uit te vinden, en anderen die zich verloren voelden. De vraag is niet alleen wat er gebeurd is, maar ook hoe we als samenleving kunnen helpen om jongeren een toekomst te bieden waarin ze zich kunnen ontplooien.'
Lees ook
-
Opgroeien in de coronacrisis
Opgroeien in de coronacrisisThijs Tuenter en Marielle Balledux van het NJi vertellen wat de coronacrisis betekende voor kinderen en jongeren in Nederland.
-
Mentaal welbevinden van de jeugd: lessen uit de coronacrisis
Mentaal welbevinden van de jeugd: lessen uit de coronacrisisDit rapport geeft een overzicht van veertig onderzoeken naar het effect van de coronaperiode op het mentale welbevinden van de jeugd.
-
Onderzoek naar gevolgen van de coronatijd voor kinderen, jongeren en gezinnen
Onderzoek naar gevolgen van de coronatijd voor kinderen, jongeren en gezinnenVoor wieProfessionalsBeleidsmakersEr zijn veel onderzoeken uitgevoerd naar de gevolgen van corona voor kinderen, jongeren en gezinnen.
-
Breed kijken naar mentaal welbevinden
Breed kijken naar mentaal welbevindenHet NJi kijkt bij mentaal welbevinden breder dan alleen naar de psychische klachten van kinderen en jongeren.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.
Pers
Ben je journalist? Dan kun je:
- je vraag stellen via pers [at] nji.nl (pers[at]nji[dot]nl)
- bellen met 030 - 23 06 349 (maandag tot en met vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur)
- bellen met 06 - 25 66 07 57 (maandag tot en met donderdag tussen 8.30 en 17.00 uur)