Wat is een goede schermtijd voor mijn kind?
Het mediagebruik van kinderen neemt toe. Steeds meer ouders vragen zich daarom af wat een goede schermtijd voor hun kind is. Op deze pagina vind je adviezen, tips en overwegingen om te leren omgaan met schermtijd in het gezin.
Kijk naar schermgebruik, niet naar schermtijd
Veel ouders willen graag weten hoeveel schermtijd goed is voor hun kind. Maar steeds meer wetenschappers en professionals zeggen dat het vooral belangrijk is wát een kind doet met het scherm.
Waarom kijken naar schermgebruik belangrijk is, lees je in dit voorbeeld:
Ayla en Noah zijn allebei 4 jaar. Ze hebben allebei 1 uur schermtijd per dag.
Ayla kijkt in haar eentje een half uur filmpjes op YouTube. Ook speelt ze een half uur spelletjes op haar tablet.
Noah kijkt samen met zijn vader een aflevering van een kinderserie. Daarna speelt hij samen met zijn zus een taalspelletje op de tablet. En hij videobelt een kwartier met zijn opa.
Ayla en Noah hebben dezelfde schermtijd, maar ze doen andere dingen met het scherm. De invloed van de schermtijd verschilt hierdoor. Dit is precies de reden dat steeds meer wetenschappers en professionals ervoor pleiten om de nadruk niet op schermtijd te leggen maar op de inhoud.
Schermgebruik kan goed zijn voor de ontwikkeling
Schermgebruik is lang niet altijd slecht voor je kind. Het kan de ontwikkeling van je kind zelfs ondersteunen. Daarvoor zijn drie dingen belangrijk:
Je kind gebruikt media die bij de leeftijd passen
Zorg ervoor dat je kind apps, websites, games en series kijkt en gebruikt die bij de leeftijd passen. Hoe weet je wat geschikt is? Kijk op de pagina Welke apps, websites, games en series zijn geschikt voor mijn kind?
Veel video's die jonge kinderen kijken, zitten te vol met prikkels. Arjen Lubach besteedde hier aandacht aan in zijn talkshow.
Je kind doet genoeg andere dingen naast het schermgebruik
Zoals slapen, bewegen, spelen en school. Je bepaalt als ouder zelf wat de juiste verdeling is voor je kind. De algemene adviezen over schermtijd kunnen hierbij helpen.
Je gebruikt media samen met je kind
Het is goed om als ouder vaak samen met je kind media te gebruiken. Kijk samen een filmpje. Of speel samen een spelletje op de tablet. Vooral bij jongere kinderen kun je dan uitleggen wat er op het filmpje te zien is. Je kunt je kind aanmoedigen om mee te doen. Of je kind troosten of afleiden als het moeilijk of te eng wordt. Bij oudere kinderen en pubers is samen media gebruiken een goede manier om te weten waar je kind mee bezig is. En wie of wat het online tegenkomt.
Algemene adviezen
Het is dus vooral belangrijk wat jouw kind met een scherm doet. Dat het schermgebruik past bij de leeftijd. Dat je kind ook andere dingen doet. En dat je samen met je kind media gebruikt. Maar misschien wil je toch wat meer richting voor beeldschermtijd. Combineer dan bovenstaande tips met deze adviezen van verschillende organisaties over schermtijd.
De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om kinderen jonger dan 1 jaar helemaal geen scherm te laten gebruiken. Voor kinderen tussen 1 en 4 jaar raadt de organisatie maximaal een uur aan. In Canada, Australië en het Verenigd Koninkrijk is het advies voor kinderen tussen 5 en 17 jaar maximaal twee uur.
Heb je behoefte aan nog meer informatie? Hieronder lees je wat ongeveer de schermtijd kan zijn per leeftijdsgroep.
Schermtijd voor jonge kinderen van 0-5 jaar
Baby's hebben geen beeldscherm nodig
Baby's hebben geen beeldschermen nodig voor hun ontwikkeling. Het is zelfs beter om baby's van schermen weg te houden. Ze kunnen namelijk overprikkeld raken van schermen. Ook is het licht van telefoons en tablets niet goed voor de ogen van een baby. Als je je baby toch naar een scherm laat kijken, let dan hier op: kijk alleen naar media die geschikt zijn voor jonge kinderen en kijk samen. Laat je baby niet alleen met een beeldscherm.
Beperk beeldschermen bij kinderen tot 2 jaar
Kinderen tot 2 jaar hebben nog veel slaap nodig. De rest van de tijd hebben ze nodig voor dingen die belangrijk zijn voor hun ontwikkeling: spelen, ontdekken en contact met anderen. Probeer schermtijd in deze leeftijd daarom nog steeds zoveel mogelijk te beperken. Denk aan maximaal 60 minuten per dag. Verdeel dit zoveel mogelijk over de dag. En wissel schermtijd af met andere activiteiten.
Zorg voor afwisseling bij je kleuter
Kinderen van 3 tot en met 5 jaar kunnen veel leren van media. Maar het is belangrijk om schermtijd af te wisselen met andere activiteiten. Zoals buitenspelen. Ook tijdens het mediagebruik is het belangrijk dat je kind voldoende blijft bewegen. Wissel dus ook af tussen stilzitten of actief zijn tijdens het mediagebruik. Gebruik bijvoorbeeld deze tien tips voor bewegen met media. In deze leeftijd kijken kinderen ook veel naar jou als ouder. Geef dus zelf het goede voorbeeld.
Beeldschermtijd voor kinderen van 6-12 jaar
Help je kind met zelf bepalen
Je kind gaat nu steeds meer zelf ontdekken wat het leuk vindt. Denk aan spelletjes spelen en filmpjes maken. Media waar ze iets van leren, vinden ze vaak minder interessant. Dat betekent niet dat ze dit niet meer willen gebruiken, maar ze willen het wel graag zelf bepalen.
De hoeveelheid schermtijd kan per kind verschillen. Het is goed om te zorgen voor genoeg balans tussen mediagebruik en andere activiteiten. Zoals spelen, sporten en voldoende slaap. Maak afspraken en geef het goede voorbeeld. Ook kun je creatief mediagebruik aanmoedigen. Bijvoorbeeld samen video's, games of digitale kunstwerken maken. Zo kan je kind spelend én samen met jou aan de slag met media.
Beeldschermtijd voor jongeren van 12-18 jaar
De puberteit: steeds meer verschillende schermen
In de puberteit gaat bij veel jongeren de beeldschermtijd omhoog. Ze gebruiken steeds meer verschillende soorten media tegelijk: telefoon, tablet, laptop en televisie. Vooral de telefoon is voor pubers belangrijk: voor sociale media, om samen huiswerk te maken en daarover te chatten of praten.
Tijdens de puberteit weet je als ouder vaak niet welke media je kind gebruikt, en hoe lang. Het is dan vooral belangrijk dat jongeren zelf leren hoeveel schermtijd goed voor hen is. Praat daarom met je kind over de schermtijd. Toon interesse en geef zelf het goede voorbeeld.
Maak samen afspraken over het mediagebruik
Strenge regels werken niet altijd goed bij pubers. Ze kunnen zorgen voor extra weerstand en ruzies. Het werkt vaak beter om samen afspraken te maken. Bijvoorbeeld over wanneer de telefoon uit moet. En over het belang om andere dingen te doen, zonder scherm. Uiteindelijk bepaal jij als ouder hoeveel schermtijd je kind krijgt. Maar het hoort erbij als je kind af en toe van de regels afwijkt. Maak je je zorgen? Zeg dit dan tegen je kind en toon interesse. Het belangrijkste is om met elkaar in contact te blijven.
Lees ook
-
Welke apps, websites, games en series zijn geschikt voor mijn kind?
Welke apps, websites, games en series zijn geschikt voor mijn kind?Voor wieOudersHet is belangrijk dat apps, websites, games en series passen bij de ontwikkeling van je kind. Zo hebben ze een positief effect.
-
De Jeugdkantine | 1. Sociale media
1. Sociale mediaDeze aflevering van podcast De Jeugdkantine gaat over sociale media, met als stelling: Mobieltjes zijn gif in de klas.
-
Peuter | Peuterpuberteit: eigenwijs zijn en 'nee' zeggen
Peuter | Peuterpuberteit: eigenwijs zijn en 'nee' zeggenVoor wieOudersPeuters laten zien dat ze een eigen wil hebben, bijvoorbeeld door eigenwijs gedrag en driftbuien. Dit heet de peuterpuberteit.
-
Seksuele opvoeding van kinderen in de basisschoolleeftijd
Seksuele opvoeding van kinderen in de basisschoolleeftijdVoor wieOudersHoe verloopt de seksuele ontwikkeling van kinderen in de basisschoolleeftijd? En wat houdt seksuele opvoeding in?
Hulp of advies nodig?
Zoek je als ouder of opvoeder hulp of advies? Bekijk hier waar je terecht kunt.