Hoe betrek je ouders?

Voor veel ouders is het een stap om hun kind toe te vertrouwen aan de kinderopvang. Ze willen het beste voor hun kind en vinden het vaak spannend om de zorg voor hun kind uit handen te geven. Daarom is het belangrijk dat je goed contact hebt met de ouders. Hoe doe je dat?

Goed contact met ouders

Als het over de opvoeding van hun kind gaat, zijn ouders altijd als eerste verantwoordelijk. Het kan voor hen prettig en belangrijk zijn om mensen om zich heen te hebben met wie zij de opvoeding kunnen delen. In de eerste plaats zijn dat familieleden, vrienden en mensen die dicht bij hen staan.

Jij als pedagogisch medewerker van de kinderopvang of als gastouder maakt ook deel uit van dat netwerk. Voor veel gezinnen is kinderopvang een vast onderdeel van hun dagelijkse leven. Goed contact met ouders is dus een belangrijke taak in jouw werk. Zie ook de tips onder Het contact met ouders vormgeven.

Aandacht voor overdracht

Je ontmoet de ouders meestal bij het halen en brengen van de kinderen. Dat is het moment waarop jullie uitwisselen hoe het met het kind gaat. Heeft het goed geslapen en wat heeft het gegeten en gedronken? Zijn er spannende dingen gebeurd waardoor de stemming van het kind mogelijk beïnvloed wordt? Met wie heeft het gespeeld? En waar werd je kind vandaag blij of verdrietig van?

Je draagt als opvoeders het opvoed-stokje aan elkaar over. Dat is belangrijk voor de pedagogisch medewerker en de ouder, maar ook voor het kind zelf. Het kind ziet, hoort en voelt dat er een bruggetje wordt geslagen tussen de situatie thuis en op de opvang. Dat vergroot diens gevoel van veiligheid en vertrouwen. Het laat het kind voelen dat het belangrijk is op beide plekken. 

Informatie overbrengen

Niet alle informatie die je met ouders wilt delen, leent zich voor het breng- en haalmoment. Bepaalde bespreekpunten over het kind of de organisatie vragen om een apart gesprek met ouders. Samen met je collega's, per team of locatie, spreek je af hoe jullie dat doen. Bepaalde informatie kun je via een nieuwsbrief of de website delen. Voor andere gesprekken nodig je de ouders afzonderlijk uit.

Vaste contactmomenten kunnen in een jaaroverzicht worden aangekondigd, zodat ouders die tijdig kunnen inplannen. De manier waarop je informatie overbrengt staat beschreven in het ouderbeleid. De oudervertegenwoordiging in de organisatie zal hierover meepraten en meedenken. Zie ook het kopje 'Organiseer contactmomenten' onder Het contact met ouders vormgeven.

Contact met ouders versterken

Wanneer pedagogisch professionals en ouders elkaar meemaken in de omgang met kinderen, wordt het contact met ouders versterkt. Je kunt ouders bijvoorbeeld betrekken bij activiteiten. Of organiseer regelmatig een informatiebijeenkomst, een inloopuurtje met koffie en een praatje, of gezamenlijke maaltijden. Als daar op de eigen locatie geen ruimte voor is, kun je uitzoeken of je het in een wijkcentrum kunt organiseren.

Op zulke contactmomenten is er meer ontspanning. Je kunt dan met ouders ideeën en ervaringen uitwisselen over opvang en thuis. Het versterkt ook het onderlinge contact tussen ouders, die vaak met dezelfde opvoedkwesties worstelen. Zo draag je als opvangvoorziening bij aan een sterke pedagogische basis in de leefomgeving van ouders en kinderen.

Contact met alle ouders

Het kan lastig zijn om in contact te komen met sommige ouders. Veel ouders hebben het druk. Sommigen hebben soms twijfels over het opvoeden en schamen zich daarvoor. Of vinden het moeilijk om met deskundigen te praten, omdat ze bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet goed beheersen. De drempel om met je in gesprek te gaan misschien dan extra hoog.

Het kan dat ouders het lastig vinden om de zorg voor hun kind uit handen te geven en veel contact met je willen. Zij hebben moeite om hun kind én hun rol van opvoeder een paar uur los te laten. Ouders weten soms ook gewoon niet hoe of waarmee de kinderopvang hen kan helpen. 

Voor ouders met een vluchtelingachtergrond geldt dat sommigen slechts tijdelijk gebruikmaken van jouw opvang. Maar als ze zich in jouw woonplaats vestigen, zullen ook zij voor langere tijd gebruikmaken van het opvangaanbod.

Bij al die verschillende ouders zul je moeten bedenken hoe je met hen in contact komt. Welke informatie wil je delen en wat is daar de beste vorm voor? En hoe kun je aansluiten op individuele wensen en mogelijkheden? Schakel daarvoor ook de vaste mentor van de kinderen in, zodat die er ook rekening mee kan houden in het contact met de ouders.

Voor kinderopvang voor specifieke groepen zoals vluchtelingkinderen bestaan specifieke afspraken en voorzieningen. Lees hier meer over op Ondersteuning van gevluchte kinderen en jongeren.

Het contact met ouders vormgeven

De volgende tips kunnen je helpen om het contact met ouders vorm te geven.

Investeer in contact met ouders

Neem de tijd voor de kennismaking met nieuwe ouders. Zorg dat jullie als team van pedagogisch medewerkers de ouders kennen en dat ouders weten wie jullie zijn. Leg uit wat de rollen en taken zijn van het locatiehoofd, de pedagogisch coach, de vaste mentor en de groepsleiding. Bij wie kan een ouder met welke vragen terecht?

Maak met alle ouders regelmatig een praatje. Vraag ook eens hoe hun dag was, of hoe het thuis met hun kind gaat. Investeer daarin en bespreek met elkaar hoe je als team toegankelijk en beschikbaar kunt zijn voor alle ouders.

Organiseer contactmomenten met de ouders

Bij het halen en brengen is het soms lastig om extra aandacht te besteden aan het contact met ouders. Vaak wisselen jullie dan vooral de noodzakelijke informatie uit.

Samen met je collega's kun je extra contactmomenten met ouders organiseren, bijvoorbeeld vaste belafspraken met ouders. Vraag ouders wat voor hen een goed moment is voor zo'n afspraak. Leg uit waarom dat contact belangrijk is voor jullie én voor hun kind, en hoe jullie dat op deze opvanglocatie aanpakken. Toon daarbij begrip voor de situatie van de ouders. Soms kun je met hen meedenken over de planning van de opvangtijden. Die betrokkenheid wordt ongetwijfeld gewaardeerd. En zeker bij jonge kinderen geldt: hun welbevinden beweegt mee met de stemming van hun ouders.

Wees beschikbaar voor vragen over het kind

Voor veel ouders ben jij als pedagogisch professional iemand die verstand heeft van opvoeden en opgroeien. Meestal ben je iemand die zij kennen en vertrouwen. We noemen dat ook wel laagdrempelige opvoedondersteuning.

Probeer beschikbaar te zijn voor ouders met opvoedvragen, bijvoorbeeld over het dagritme of over bepaald gedrag. Het kan ouders helpen om daarover te praten en tips te krijgen. Dat praten kan ook tussen ouders onderling. Jij kunt daar een belangrijke rol in spelen. Denk aan een koffieochtend, een informatieavond of ander soort activiteit waar ouders elkaar ontmoeten.

Ouders horen natuurlijk ook graag van jou hoe hun kind het doet in de groep. Leuke of grappige momenten, uitspraken, alledaagse dingen. Herkennen ze dat ook van thuis? Jouw beschikbaarheid om ervaringen te delen is belangrijk voor de band die jullie hebben.

Als pedagogisch medewerker bied je aan alle ouders ondersteuning bij de opvoeding. Dat is altijd maatwerk. Je weet van tevoren niet wat ouders bezighoudt of welke zorgen, ervaringen of angsten bij hen een rol spelen. Aandacht en tijd om daarover te praten is voor alle ouders belangrijk. Het helpt hen en voelt als steun.

Lees meer in de publicatie Samen opvoeden

  • Samen opvoeden?!

    Samen opvoeden?!

    Ouders
    Professionals

    De rol van opvoeden ligt grotendeels bij de ouders, maar niet alleen bij de ouders. In dit rapport wordt de steun bij ouderschap verder uitgelegd.

    Omslag Publicatie Samen opvoeden?!
  • Zorgen over een kind

    Zorgen over een kind

    Voor wie
    Professionals

    Een veilige en stabiele thuissituatie is helaas is niet vanzelfsprekend. Wat kun je als pedagogisch professional voor gezinnen betekenen?

    Lees meer over Zorgen over een kind
Els Geeris

Els Geeris

senior adviseur