Gezamenlijke verantwoordelijkheden
Een gemeenschap die er voor iedereen anders uit kan zien, waarbij alle personen uit de omgeving van een gezin betrokken zijn bij het opvoeden en opgroeien van kinderen en jongeren, wordt ook wel aangeduid als 'pedagogische civil society'. Binnen dit gedachtegoed wordt er gefocust op het versterken van de samenleving door in te zetten op de gezamenlijke verantwoordelijkheden van medeopvoeders in de opvoeding.
Wanneer hierop wordt ingezet is de kans groter dat kinderen en jongeren zich positief ontwikkelen, het functioneren binnen het gezin versterkt wordt en eenvoudige (opvoed)vragen minder snel richting hulpverlening gaan, omdat binnen het netwerk antwoord gevonden kan worden. Dit is van belang omdat ouders steeds vaker en sneller hulp vragen binnen de jeugdzorg.
Rapport
Dit rapport geeft de onderbouwing en uitwerking van steun bij ouderschap. Deze kennis is de basis die nodig is bij het inrichten van de pedagogische civil society. De betekenis van de term medeopvoeders wordt vanuit een theoretisch model uitgelegd. Ook wordt uitgelegd wie deze medeopvoeders kunnen zijn en op welke manieren ze betrokken zijn bij het ouderschap en opvoeden.
Vervolgens wordt ingegaan op de essentiële waarde van medeopvoeders en de vier vormen steun die zij kunnen bieden. Het rapport sluit af met de contactladder waarbinnen alle activiteiten rondom steun bij ouderschap worden gecategoriseerd.