Inzet ervaringskennis van professional stimuleren
Steeds meer organisaties erkennen de meerwaarde van ervaringskennis in de hulpverlening. Tegelijkertijd is ervaringskennis van professionals als kennisbron nog onderbenut en ondergewaardeerd. Op deze pagina lees je hoe je de professionals in jouw organisatie kunt stimuleren hun ervaringskennis in te zetten, om zo de kwaliteit van de hulpverlening te verbeteren.
Eigen ervaringen professional
Ongeveer 45 tot 75 procent van de professionals in de jeugdhulp en jeugd-ggz heeft ontwrichtende levenservaringen meegemaakt. Denk aan ervaring met mentale gezondheidsproblemen, huiselijk geweld of opgroeien in armoede. Hoewel dit een waardevolle kennisbron is, hebben veel professionals het gevoel dat ze niet open kunnen zijn over hun ervaringskennis. Of zij zetten deze kennis niet bewust in op het werk.
Erken de waarde van ervaringskennis
Om professionals te stimuleren hun ervaringskennis in te zetten, is de eerste stap het erkennen van ervaringskennis als waardevolle kennisbron. Vertaal dit vervolgens naar een visie en beleid. Als je zorgt dat de hele organisatie hiervan op de hoogte is, biedt dit een eerste mogelijkheid om hierover met elkaar te praten. Over de ervaringen zelf, maar ook over wat de inzet ervan concreet betekent in het dagelijkse werk.
Bedenk altijd hoe jullie de inzet van ervaringskennis als organisatie kunnen versterken. Het werkt niet goed om één of enkele medewerkers verantwoordelijk te maken voor dit thema. Maak bijvoorbeeld het belang van ervaringskennis een centraal of terugkerend bespreekpunt op teamdagen. Of deel als bestuurder je eigen ervaringskennis met je medewerkers. Hiermee onderschrijf je het belang van de inzet van ervaringskennis.
Training en scholing
Ervaringskennis inzetten is geen handigheid of techniek. Een professional is niet automatisch deskundig om de eigen ervaringskennis goed in te zetten op het werk. Dit vraagt om training of scholing op het gebied van ervaringsdeskundigheid. Alleen dan draagt het bij aan de kwaliteit van de hulpverlening.
Let op: Niet alle medewerkers met relevante ervaringen zijn in staat of bereid hun ervaringen te gebruiken in het werk. Een leertraject en het open uitdragen van ervaringsdeskundigheid is een bewuste én persoonlijke keuze.
Ondersteuning vanuit de organisatie
Professionals maken een uitdagende persoonlijke en professionele ontwikkeling door als ze hun ervaringskennis bewust gaan inzetten. Deze ontwikkeling vraagt tijd, reflectie en moed. Dit vraagt dan ook om ondersteuning vanuit de organisatie. Bijvoorbeeld via intervisie, supervisie en coaching.
Ook ondersteuning vanuit het management is onmisbaar. Bij het werken in teamverband is het verstandig om afspraken te maken in het team over het gebruik van ervaringskennis. Teams moeten wennen aan de openlijke inbreng van ervaringskennis door hun collega's. Het thema kan weerstand oproepen binnen de organisatie. Besteed daarom extra aandacht aan teamveiligheid. Als professionals zich veilig voelen in hun team, ontstaat er ruimte om ervaringskennis te delen met collega's, of om ervaringskennis te gebruiken in het contact met cliënten.
Deze pagina is geschreven in samenwerking met Diantha Voskuijl, ervaringsprofessional bij Levvel.
Bronnen
Bakel, M. van, S. van Rooijen, D. Boertien, J. Kamoschinski, S. Liefhebber en M. Kluft, (2013). Ervaringsdeskundigheid Beroepscompetentieprofiel. GGZ Nederland, Trimbos-instituut, HEE! en Kenniscentrum Phrenos.
Boomsma-van Holten, M., A. Weerman, S. Karbouniaris en J. Van Os (2023). The use of experiential knowledge in the role of a psychiatrist. Frontiers in Psychiatry, jaargang 14.
Karbouniaris, S. (2023). Let's tango!: Integrating professionals' lived experience in the tranformation of mental health services. Universiteit Leiden.
Meekeren, E. van (2017). Zelfonthulling als therapeutisch instrument. GZ-Psychologie, nummer 9, pagina 26–29.
Vink, R., C. Bartelink, I. Wildeman, R. Paulo, M. van der Ploeg, en M. Straver (2023). Wanneer je als professional zelf ervaring hebt met huiselijk geweld of kindermishandeling. TNO.
Weerman, A., K. de Jong, S. Karbouniaris, F. Overbeek, E. van Loon en P. van der Lubbe (2019). Professioneel inzetten van ervaringsdeskundigheid. Boom uitgevers Amsterdam.
Lees ook
-
Videoserie: Samenwerking ervaringsdeskundigen en jeugdprofessionals
Videoserie: Samenwerking ervaringsdeskundigen en jeugdprofessionalsIn een videoserie spreken ervaringsdeskundigen en professionals over het gebruik van ervaringskennis in de jeugdhulp en jeugd-ggz.
-
Samenwerken met ervaringsdeskundigen
Samenwerken met ervaringsdeskundigenHoe benut je ervaringskennis in een jeugdhulporganisatie of in lokaal beleid? Dat en meer lees je op deze pagina.
-
Hoe bereid je de samenwerking met ervaringsdeskundigen voor?
Hoe bereid je de samenwerking met ervaringsdeskundigen voor?Voor wieProfessionalsVoor een succesvolle samenwerking met ervaringsdeskundigen is een goede voorbereiding belangrijk. Wat is daar voor nodig?
-
Leren van casuïstiek
Leren van casuïstiekVoor wieProfessionalsBeleidsmakersCasusonderzoek is een veelgebruikte manier om te leren van ervaringsdeskundige kinderen, jongeren en ouders én de praktijkkennis van professionals.