SEJN

Jeugdhulpinstellingen werken in het Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdhulp Nederland (SEJN) aan de effectiviteit van de hulpverlening. Samen hebben zij de Lerende Databank Jeugd opgericht (LDJ).

In de Lerende Databank Jeugd (LDJ) brengen jeugdhulpinstellingen hun gegevens over doelgroep, aanpak en uitkomsten van jeugdhulp samen. Door de informatie samen te voegen in de LDJ kun je resultaten van organisaties, teams en interventies met elkaar vergelijken. SEJN-organisaties bespreken die resultaten met elkaar. Zo leren ze van elkaar en weten ze hoe ze de hulp verder kunnen verbeteren. We noemen dit een meet-, spreek- en verbeterbeweging. Het SEJN maakte een video over hoe dat werkt.

Al jaren wordt gesproken over het meten, leren en verbeteren van de jeugdhulp. Het was ook een belangrijk onderwerp van gesprek aan de landelijke tafels over de Hervormingsagenda jeugdhulp. Echter, in de praktijk van de jeugdhulp komt meten, leren en verbeteren maar mondjesmaat op gang. Het SEJN is met de Lerende Databank Jeugd een koploper. Onderzoekers kunnen onder strenge voorwaarden toestemming vragen om onderzoek te doen op de data uit de LDJ.

  • Voor meer informatie over het SEJN en de Lerende Databank Jeugd: SEJN.nl
  • Wil je weten wat de SEJN-instellingen al geleerd hebben dankzij de Lerende Databank Jeugd? Dat vind je op de pagina Kennis-en leeropbrengsten Lerende Databank Jeugd.
  • Wil je meer weten over welke data er in de Lerende Databank zit en hoe je daar toegang toe kunt krijgen? Dan kun je contact kunnen opnemen met info@sejn.nl. De Adviescommissie PraktijkOnderzoek (APO) van het SEJN beoordeelt de onderzoeksaanvragen op haalbaarheid en relevantie.
Bram van den Berg