Jeugdhulpinstellingen werken in het Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdhulp Nederland (SEJN) aan de effectiviteit van de hulpverlening. Samen hebben zij de Lerende Databank Jeugd (LDJ) opgericht. Op deze pagina lees je welke kennis- en leeropbrengsten dit heeft opgeleverd.
Kennis- en leeropbrengsten
In de LDJ brengen de jeugdhulpinstellingen gegevens over doelgroep, aanpak en uitkomsten van jeugdhulp samen. SEJN-organisaties bespreken die resultaten met elkaar. Zo leren ze van elkaar en weten ze hoe ze de hulp verder kunnen verbeteren.
Dit heeft twee soorten kennis- en leeropbrengsten opgeleverd:
Meten, spreken en verbeteren
De eerste soort kennis is dat de LDJ bijdraagt aan het versterken van de meet-, spreek- en verbeterbeweging. Zoals:
- Meten, spreken en verbeteren draagt bij aan de ontwikkeling van een lerende organisatie. Wanneer professionals, teams en organisaties samen praten over hun resultaten, motiveert dat jeugdhulpprofessionals om aan jongeren en ouders feedback te vragen over de resultaten van de hulp.
- Jongeren zijn gemotiveerder om informatie te geven aan professionals als vragenlijsten niet over hun problemen gaan. Ze delen dan eerder informatie over wat zij nodig hebben om zich te ontwikkelen en hun toekomstwensen te bereiken.
- Bij het praten over resultaten is het de uitdaging om niet nog meer onderzoeksvragen te stellen. SEJN-organisaties willen stoppen zich te verschuilen achter de gedachte dat we het niet precies weten. Want kunnen we het ooit precies weten? Het is beter om naar de geleerde lessen te kijken en gezamenlijk te besluiten: wat gaan we morgen anders doen?
Inhoudelijke kennis
De tweede soort kennis is inhoudelijke kennis over resultaten van jeugdhulp. Zoals:
- Ambulante jeugdhulp uitgevoerd door SEJN-instellingen laat mooie effecten zien. Ouders rapporteren minder opvoedstress en de gedragsproblemen van kinderen zijn verminderd. Door de positieve uitkomsten van de monitor behaalde de interventie IAG een hoger erkenningsniveau voor de databank Effectieve jeugdinterventies.
- Met de gegevens uit de LDJ kan worden ingesprongen op acute vragen die uit de maatschappij komen, zoals vragen over mentale gezondheid tijdens de coronacrisis. Waar andere partijen eerst nog een dataverzameling moeten opzetten of helemaal geen data ter beschikking hebben, kan SEJN met de LDJ op korte termijn antwoord geven. Dit komt omdat de data structureel verzameld worden.
- De gegevens uit de LDJ kunnen ook een signalerende functie hebben. Bijvoorbeeld de effectgroottes voor ambulante systeemgerichte hulp die per jaar verschillen. Dat vraagt om nader onderzoek. Zo kan het zijn dat de kwaliteit onder druk staat. SEJN-organisaties kunnen samen voor die kwaliteit van de uitvoering gaan staan.
Bekijk voor meer informatie over het SEJN en de Lerende Databank Jeugd: SEJN.nl.
Lees ook
-
SEJN
SEJNVoor wieProfessionalsBeleidsmakersKennis en ervaring over effectieve jeugdhulp delen? Samen met het NJi biedt SEJN organisaties verschillende mogelijkheden.
-
Meten, spreken en verbeteren voor lerende organisaties
Meten, spreken en verbeteren voor lerende organisatiesVoor wieBeleidsmakersOrganisaties kunnen hun jeugdhulp verbeteren door gegevens uit vragenlijsten en registratiesystemen te bespreken en interpreteren.
-
Monitoren van de resultaten van jeugdhulp
Monitoren van de resultaten van jeugdhulpVoor wieProfessionalsBeleidsmakersGemeenten leggen in hun sociaal beleid vast welke maatschappelijke resultaten ze willen realiseren. Hoe kan jeugdhulp hieraan bijdragen?
-
Hoe versterken we samen de kwaliteit in het jeugdveld?
Hoe versterken we samen de kwaliteit in het jeugdveld?Voor wieBeleidsmakersLandelijk is besproken hoe de kwaliteit en effectiviteit van jeugdzorg kan verbeteren. Lees wat daar in de praktijk voor nodig is.