Beslissen over hulp: veelgebruikte termen
Op deze pagina worden de veelgebruikte termen omschreven die voorkomen bij beslissen over hulp en besluitvorming. Termen als diagnostiek en risicotaxatie komen aan bod.
Classificatie
Classificatie is het ordenen van gegevens door indeling in groepen, categorieën of klassen. Dit wordt gebaseerd op kenmerken die overeenkomen of onderscheidend zijn. Voorbeelden: DSM-5 of CAP-J.
Doel: eenheid van taal in de communicatie tussen professionals en onderzoekers.
Diagnostiek
Diagnostiek is het aantal methoden en technieken om de aard en ernst van een probleem, beperking of stoornis vast te stellen. Daarnaast vindt onderzoek plaats naar de oorzaken of instandhoudende mechanismen die bijdragen aan het ontstaan of aanhouden van de problematiek.
Doel: komen tot resultaatgerichte handelingsadviezen.
Problematiek: verschillende niveaus
Er zijn drie verschillende niveaus te onderscheiden binnen problematiek:
- Problematiek bij het kind zoals het psychisch, gedragsmatig en verstandelijk functioneren.
- Problematiek in de opvoedingsomgeving, inclusief veiligheid.
- Problematiek in de bredere omgeving zoals in het gezin, op school of in de wijk.
Risicotaxatie
Risicotaxatie is het inschatten of een bepaalde gebeurtenis of bepaald gedrag zich voor de eerste keer of opnieuw voordoet. Bijvoorbeeld recidiverisico of de kans op het ontstaan of herhaling van kindermishandeling.
Doel: tijdig hulp inzetten bij die gezinnen die het hoogste risico lopen, met het oog op het voorkomen, voorkomen van erger of van herhaling.
Screening
Screening is het systematisch nalopen van een aantal aandachtspunten om mogelijke problematiek vast te stellen. Dit kan zowel gericht zijn op individuen als op groepen.
Doel: onderscheiden van 'normaal lastig gedrag' van probleemgedrag. En vaststellen of er problematiek is en een eerste globale inschatting maken wélke problematiek dat is: internaliserend of externaliserend probleemgedrag, en gezinsproblemen of kindproblemen.
Triage
Triage is het beoordelen van de urgentie van de hulpvraag. De triagist bepaalt op basis van beperkte informatie met hoeveel spoed onderzoek of behandeling nodig is, hoe de hulpvraag het beste kan worden beantwoord en wie het kind en gezin helpt.
Doel: passende inzet van specialistische hulp voor kinderen en gezinnen die dat nodig hebben en het verdelen van middelen.
Vroegsignalering
Vroegsignalering is het op basis van kennis en ervaring over ontwikkeling en opvoeding signaleren of er mogelijk sprake is van problemen in de ontwikkeling, de opvoeding of in de omgeving van een kind. Dit gebeurt door toetsing van achterliggende oorzaken.
Doel: preventief lichte hulp inzetten en erger voorkomen.
Lees ook
-
Hoe kan ik meepraten over de hulp die ik krijg?
Hoe kan ik meepraten over de hulp die ik krijg?Voor wieJongerenAls je hulp nodig hebt, wil je graag je eigen verhaal vertellen. En dat naar jouw mening of vragen wordt geluisterd.
-
Hoe laat ik mijn kind meepraten over beslissingen over hulp?
Hoe laat ik mijn kind meepraten over beslissingen over hulp?Voor wieOudersHoe laat je je kind meepraten over beslissingen over hulp nodig? En hoe doe je zo dat het aansluit op het niveau van je kind?
-
Hoe krijg ik een volledig beeld van wat er aan de hand is?
Hoe krijg ik een volledig beeld van wat er aan de hand is?Voor wieProfessionalsVoordat je beslist welke hulp een gezin nodig heeft, breng je in kaart wat er aan de hand is. Welke stappen kun je zetten?
-
Hoe organiseer ik een passend hulpaanbod in mijn gemeente?
Hoe organiseer ik een passend hulpaanbod in mijn gemeente?Voor wieBeleidsmakersHoe zorg je als beleidsmaker voor een hulpaanbod dat aansluit bij de behoeften van de gezinnen in jouw gemeente?