Traumasensitief onderwijs helpt vluchteling
Nieuws uit het jeugdveldOm het welbevinden en de integratie van jonge vluchtelingen in het Nederlandse basisonderwijs te verbeteren, is een traumasensitieve aanpak essentieel.
Om het welbevinden en de integratie van jonge vluchtelingen in het Nederlandse basisonderwijs te verbeteren, is een traumasensitieve aanpak essentieel.
Nederland doet te weinig om de afspraken in het VN-mensenrechtenverdrag Handicap na te komen, vindt een VN-comité.
Om schoolverzuim aan te pakken en het aantal thuiszittende leerlingen terug te dringen, komt er meer ruimte voor flexibiliteit, maatwerk en preventie in het onderwijs.
Hoe organiseren scholen, samenwerkingsverbanden, gemeenten, zorgaanbieders en zorgkantoren samen met ouders en jongeren zorg in onderwijstijd?
De omstandigheden waarin alleenstaande minderjarige asielzoekers worden opgevangen zijn 'schrijnend', aldus de staatssecretaris voor Asiel.
Wijkteams die ambulante ondersteuning bieden, helpen waarschijnlijk specialistische jeugdhulp te voorkomen, aldus een literatuurstudie.
Deze literatuurstudie geeft een overzicht van wat uit onderzoek bekend is over de effectiviteit van wijkteams.
Een nieuwe wet maakt het vanaf nu mogelijk om leerplichtige nieuwkomers in Nederland eerder onderwijs te geven. Dat meldt OCW.
De rechten van kinderen in de crisisnoodopvang voor mensen die asiel aanvragen zijn niet goed geregeld. Hun situatie moet snel verbeteren.
Om van lokale teams het fundament te maken voor een hervormde jeugdzorg en jeugdbescherming is op een aantal punten verbetering nodig.