Balans tussen wat je wilt en moet doen

Het kan lastig zijn om een balans te vinden tussen de verschillende dingen die je moet en de dingen die je wilt doen. Je hebt bijvoorbeeld een bijbaan, maar misschien ook huiswerk. Misschien wil je liever gamen, lezen of met je vrienden chillen. Tegelijkertijd vind je sporten ook belangrijk en wil je daar tijd voor vrijmaken. Hoe zorg je voor een balans tussen al deze activiteiten?

Hoeveel tijd heb ik?

Bij het vinden van een balans kan het helpen om in beeld te brengen hoeveel tijd jij aan verschillende dingen kwijt bent. Voordat je begint bij een sportvereniging, een extra activiteit op school of een bijbaan, is het belangrijk om na te denken over wat dat doet met jouw tijdsbesteding. Iemand in je omgeving kan je hierbij helpen. Vraag eens aan je ouders, een vriend of vriendin, docent of jongerenwerker in jouw buurt of ze met jou een overzicht willen maken van alle dingen die je doet in een week en hoeveel tijd daarvoor nodig is.

Waarom is de balans belangrijk?

Aan de ene kant zijn dingen als school of werk erg belangrijk. Je leert er veel van en ontwikkelt je talenten en vaardigheden. Tegelijkertijd is het belangrijk dat je de ruimte hebt om te ontspannen. Uit onderzoek van onder andere Unicef blijkt dat jongeren regelmatig druk ervaren, bijvoorbeeld door verplichtingen zoals school.

Maar jongeren voelen daarnaast ook druk om aan verwachtingen van zichzelf of anderen te voldoen. Eén op de tien jongeren heeft het gevoel te weinig vrije tijd te hebben. Leer dus nee te zeggen. Je kunt niet altijd alles, dus moet je soms nee zeggen. Óók tegen leuke dingen. Nieuwsgierig naar de uitkomsten van het onderzoek? In dit filmpje van Unicef Nederland vertellen jongeren meer over de conclusies.

Wat moet ik prioriteit geven?

Welke keuzes je maakt, ligt aan de behoeften die jij hebt. Het is niet gek als je dit moeilijk vindt, want prioriteiten stellen is ingewikkeld. Gelukkig word je er beter in als je ermee oefent. Het is belangrijk om niet té veel vrije tijd te besteden aan activiteiten die voor jou voelen als weggegooide tijd. Welk soort activiteiten dat zijn, is voor iedereen anders. Denk dus na over hoe een activiteit voor jou voelt: voel je je nuttig? Heb je het idee dat je je tijd goed hebt besteed?

Het kan helpen om na te denken over deze drie basisbehoeften:

  • Autonomie. Dat betekent zelfstandigheid.

Heb je vaak genoeg het gevoel dat je dingen zelf kan en mag doen? Als je het bijvoorbeeld moeilijk vindt dat je weinig eigen keuzes mag maken, kan het fijn zijn een hobby te zoeken waar jij dat wel kan. Bijvoorbeeld iets creatiefs waar jij iets kan maken wat alleen maar van jou is.

  • Competentie. Dat betekent het gevoel dat je ergens goed in bent.

Heb je dat gevoel vaak genoeg? Als je bijvoorbeeld moeite hebt met sommige vakken op school, kan het fijn zijn om een hobby te hebben waar jij zonder veel moeite al best goed in kan zijn. Dat ontdek je het beste door verschillende dingen te proberen.

  • Verbondenheid. Dat betekent dat je fijne sociale relaties hebt.

Heb je leuke vrienden? Heb je fijne rolmodellen? Een hobby kan een plek zijn waar je je meer verbonden kunt voelen met andere mensen.

Uitkomsten van het onderzoek 'Geluk onder druk?' van Unicef

Bram van den Berg