Wat bespreek je in een multidisciplinair overleg?

Als een leerling hulp nodig heeft die de school niet kan bieden, kun je vanuit school een multidisciplinair overleg (mdo) organiseren. Bij dit overleg sluiten naast school ook ouders en leerling, externe specialisten en hulpverleners aan. Hoe bereid je dit overleg voor? Wat bespreek je en hoe zorg je ervoor dat ouders en leerling actief meepraten in het multidisciplinair overleg?

Wanneer organiseer je als school een multidisciplinair overleg?

Als het op school, thuis of in de vrije tijd niet goed gaat met de ontwikkeling van een kind, dan ga je als school hierover in gesprek met ouders en kind. Het kan zijn dat het kind hulp of ondersteuning nodig heeft. Als school de nodige hulp of ondersteuning niet of onvoldoende kan bieden, kun je als school een multidisciplinair overleg organiseren met externe specialisten en hulpverleners. Het doel van een multidisciplinair overleg is er samen voor te zorgen dat het kind de juiste hulp ontvangt, zodat het zich kan blijven ontwikkelen.

Hoe bereid je als school het multidisciplinair overleg voor?

Vraag toestemming

Als school beslis je samen met ouders en leerling om een multidisciplinair overleg te organiseren. Ouders moeten toestemming geven voor dit overleg. Zonder deze toestemming mag een school geen gegevens delen met externen en niet met externen in gesprek over de leerling. Als de leerling 16 jaar of ouder is, geeft die zelf toestemming. Zie voor meer informatie de pagina Uitwisseling persoonsgegevens tussen school en jeugdhulp: waar moet ik op letten?.

Maak afspraken over partijen

De school bespreekt met ouders en leerling welke partijen worden uitgenodigd voor het multidisciplinair overleg. Dit hangt af van de problematiek, maar bijvoorbeeld ook of er al hulpverlening bij het gezin betrokken is.

Gebruik het ontwikkelingsperspectief

Als de leerling op school al extra ondersteuning krijgt, is er een persoonlijk plan gemaakt: het ontwikkelingsperspectief (opp). Dit plan kun je gebruiken voor het multidisciplinair overleg. Hierin staan namelijk onder andere de belemmerende en bevorderende factoren en extra ondersteuning die de leerling krijgt.

Laat ouders en leerling meedenken en meebeslissen

Het is belangrijk om als school uit te leggen aan ouders en leerling wanneer een multidisciplinair overleg plaatsvindt, wat er tijdens dit overleg wordt besproken en besloten. En ook hoe school, ouders en leerling daarna samen verdergaan. Ouders en leerling moeten de gelegenheid krijgen om mee te denken en mee te beslissen.

Bespreek de aanwezigheid van leerling en ouders

Bespreek van tevoren met de ouders en leerling of de leerling de hele tijd bij het multidisciplinair overleg moet zijn, of ten minste alleen aan het begin of aan het einde van het multidisciplinair overleg. Soms kunnen of willen leerlingen niet bij het overleg aanwezig zijn. Praat hen dan na afloop goed bij. Bespreek ook het belang van de aanwezigheid van de ouders.

Belang van aanwezigheid leerling 

Het is van belang dat een kind of jongere zelf een rol en stem heeft in het multidisciplinair overleg. Ook jonge kinderen weten vaak heel goed wat zij nodig hebben en wat wel en niet werkt voor hun leren en welbevinden. Onderzoek laat zien dat kinderen en jongeren het belangrijk vinden dat er naar hen geluisterd wordt en niet alleen over hen wordt gepraat.

Leerlingen in het primair onderwijs zijn soms nog erg jong. Je kunt ze van tevoren een tekening laten maken die ze kunnen toelichten. Of ze kunnen in een filmpje vertellen wat zij ervaren.

Belang van aanwezigheid ouders 

Ouders zijn bij voorkeur aanwezig bij het multidisciplinair overleg. Zij kennen hun kind en weten vaak goed hoe het met hun kind gaat op andere plekken dan school. Als ouders niet aanwezig kunnen of willen zijn, is in elk geval hun toestemming nodig voor de gegevensuitwisseling.  Jongeren van 16 jaar en ouder moeten zelf toestemming geven.

Welke professionals zijn aanwezig bij een multidisciplinair overleg?

In het primair onderwijs zijn vanuit school meestal de schooldirecteur of de intern begeleider en de leerkracht aanwezig. In het voortgezet onderwijs nemen de ondersteuningscoördinator of de orthopedagoog deel. Soms ook een schoolleider, afdelingsleider of mentor.

De aanwezigheid van andere professionals is afhankelijk van de ondersteuningsvraag. Welke professionals aansluiten, bepaal je van tevoren in overleg met de ouders en leerling. Meestal zijn dit de jeugdarts, de leerplichtambtenaar en de vaste medewerker van het wijkteam. Je kunt ook een hulpverlener uitnodigen die al bij het gezin betrokken is. Of bijvoorbeeld een jongerenwerker, een jeugdbeschermer of een consulent passend onderwijs van het samenwerkingsverband.

Wat bespreek je tijdens het multidisciplinair overleg?

Tijdens het multidisciplinair overleg delen school, ouders en kind hun zorgen over de ontwikkeling van het kind. Samen met de professionals wordt gesproken wat ze denken dat het kind nodig heeft om zich goed te blijven ontwikkelen. Belangrijke punten om te bespreken zijn:

  • Het doel van het gesprek.
  • Wie allemaal aanwezig zijn en waarom.
  • Wat de aanleiding is en welke vragen en zorgen er zijn.
  • Wat er tot nu toe is ingezet aan hulp en ondersteuning en wat dit heeft opgeleverd.
  • Wat de bevorderende factoren zijn; Wat gaat er goed bij het kind, bijvoorbeeld op school, thuis of in de vrije tijd?
  • Wat kan helpen om de situatie van het kind te verbeteren? Welke hulp en ondersteuning kan helpend zijn? En wat moet dit opleveren, bijvoorbeeld op school, thuis of in de vrije tijd?
  • Wat de belemmerende factoren zijn: wat gaat er nog niet goed?
  • Welke afspraken worden er gemaakt? Wie neemt de regie en ziet toe op de gemaakte afspraken en het vervolg?
  • Wanneer wordt er geëvalueerd en eventueel bijgestuurd?

Neem leerlingen serieus

Neem kinderen en jongeren net zo serieus als de andere gesprekspartners. Vergeet ook vooral niet dat het gesprek over hen gaat. Check tijdens het gesprek steeds of ze zich voldoende gehoord voelen en inbreng kunnen hebben. En vraag of ze het gesprek begrijpen en kunnen volgen. Ook kan een time-out tijdens het overleg prettig zijn voor kinderen. Dit geeft hen de ruimte om alle informatie te laten landen en te overdenken voordat het overleg verder gaat.

Praat, lees en luister mee op het Platform Vakmanschap!  

Logo Platform Vakmanschap

Het Platform is een plek om van én met elkaar te leren, elkaar te ontmoeten en ervaring en kennis uit te wisselen. Woon bijeenkomsten van actuele thema's bij, stel of beantwoord vragen, lees mee over interessante inzichten en deel je voorbeelden. 
Deelname is gratis, je moet je eerst even registreren.

Ga naar de community

Eva de Jong

Eva de Jong

senior medewerker inhoud