Het moment waarop je een vorm van leren inzet is van belang. Door een leervorm op het goede moment in te zetten, draagt het onder andere bij aan betere prestaties en een grotere motivatie. Op deze pagina lees je over de momenten waarop mensen willen leren.
Vijf momenten
Volgens Mosher en Gottfredson zijn er vijf momenten waarop mensen willen leren, de '5 moments of need'.
Nieuw
Wanneer men iets voor het eerst gaat doen. Bijvoorbeeld wanneer een professional start bij een nieuwe organisatie of als er binnen een organisatie een nieuwe manier van werken wordt geïntroduceerd.
Meer
Wanneer men meer kennis wil over wat al geleerd is. Bijvoorbeeld wanneer professionals net een webinar hebben gevolgd over een bepaald onderwerp en zij hier meer over willen weten.
Toepassen
Wanneer wordt toegepast wat er geleerd is. Denk hierbij aan de kennis die is opgedaan tijdens een training en hoe hier gebruik van gemaakt kan worden in het dagelijkse werk.
Oplossen
Wanneer dingen niet werken zoals ze zouden moeten werken. Bijvoorbeeld wanneer een organisatie diensten aan een nieuwe doelgroep gaat aanbieden, maar dat de methoden waarmee gewerkt wordt niet aansluiten bij de doelgroep. Ze merken dat er iets anders nodig is.
Veranderen
Wanneer de manier waarop je altijd hebt gewerkt verandert. Bijvoorbeeld wanneer door maatschappelijke ontwikkelingen een andere werkwijze nodig is, zoals de transitie van de jeugdzorg in 2015. Of technologische ontwikkelingen die maken dat je het werk anders moet gaan inrichten, zoals het gebruik van digitale middelen in een klaslokaal.
Bronnen
Gottfredson, C en Mosher, B. (2022). The 5 Moments of Need. A performance-first approach.
Lees ook
-
Wat is mijn leervraag en welke leervorm past daarbij?
Wat is mijn leervraag en welke leervorm past daarbij?Voor wieProfessionalsWat wil je bereiken met een leervorm? Als je weet welke richting je op wilt, kun je beter kijken naar wat nodig is.
-
Leervormen: hoe maak ik een keuze?
Leervormen: hoe maak ik een keuze?Voor wieProfessionalsHoud je je bezig met leren en ontwikkelen binnen een organisatie en wil je hulp bij het maken van een keuze van een leervorm?
-
Wanneer is het niet zinvol om een leervorm in te zetten?
Wanneer is het niet zinvol om een leervorm in te zetten?Voor wieProfessionalsEr zijn situaties waarin het logisch lijkt een leervorm in te zetten, maar waar dat niet zinvol is. Wanneer is dat zo?
-
Transferprobleem: als kennis niet goed wordt toegepast
Transferprobleem: als kennis niet goed wordt toegepastVoor wieProfessionalsAls iemand nieuwe kennis opdoet, kan het lastig zijn om deze nieuwe kennis toe te passen in het dagelijkse werk.