Wat zijn pedagogische sociale relaties?

Opvoeden en opgroeien doen we samen. Alles wat ouders en kinderen helpt met opvoeden en opgroeien noemen we de pedagogische basis. De pedagogische basis bestaat uit twee dingen, namelijk pedagogische sociale relaties en de pedagogische leefomgeving. Op deze pagina leggen we uit wat pedagogische sociale relaties precies zijn.

Wat zijn pedagogische sociale relaties?

Kinderen groeien over het algemeen op in een sociale omgeving: er zijn veel mensen om hen heen waarmee ze praten, samen dingen doen of die hen helpen. Zoals hun ouders en hun klasgenoten. Maar bijvoorbeeld ook een voetbaltrainer, oppas, leraar, familielid, buurvrouw of geloofsgenoot.

Deze personen worden ook wel medeopvoeders genoemd, omdat zij ouders en andere opvoeders helpen door het kind te ondersteunen. Zij hebben allemaal invloed op de ontwikkeling van het kind door het contact dat ze met het kind en de ouders hebben. Al deze verschillende relaties worden pedagogische sociale relaties genoemd.

Waarom zijn pedagogische sociale relaties belangrijk?

Andere mensen ontmoeten, met misschien ook andere culturen en gewoonten, draagt bij aan het versterken van de pedagogische basis. Voorbeelden hiervan zijn het spelen bij een vriendje thuis, met de klas naar het museum of met kennissen naar een muziekvoorstelling. Wanneer er verschillende ontmoetingen zijn met een goede kwaliteit ontstaat er een sterke pedagogische basis rondom het kind.

Als ouders en medeopvoeders gezamenlijk een bijdrage leveren aan de opvoeding, is de kans groter dat het kind zich positief ontwikkelt. Een ander voordeel van deze pedagogische sociale relaties is dat ouders steun ervaren bij het opvoeden van hun kinderen. Als er goede pedagogische sociale relaties zijn is de drempel voor ouders namelijk minder hoog om hulp te vragen.

Wanneer is er sprake van sterke pedagogische sociale relaties?

Bij een goede pedagogische sociale relatie is er aandacht voor elkaar en respect. Daarbij is het belangrijk dat er veel verschillende soorten pedagogische sociale relaties worden aangegaan. Bijvoorbeeld met verschillende medeopvoeders, maar ook in verschillende leefomgevingen.

Bekijk voor meer informatie over de sociale omgeving van kinderen de pagina over het model van Bronfenbrenner.

  • Balledux, M., J. Hoex, P. Speetjens, C. Vink en S. Vlaardingerbroek, (2022). Opgroeien doe je samen. Bouwen aan een stevige pedagogische basis. Nederlands Jeugdinstituut.