De wachttijden bij Veilig Thuis zijn nog altijd te lang. Het lukt geen van de 25 Veilig Thuis-organisaties om al hun taken op tijd uit te voeren. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
Veilig Thuis is wettelijk verplicht om na een melding binnen vijf werkdagen te beoordelen of de situatie in een gezin veilig is. De inspectie keek of dat lukte in februari, maart en april 2023. Geen enkele organisatie kreeg alle beoordelingen op tijd af. Sommige organisaties lukte dat bij meer dan 80 procent van de gezinnen op tijd; bij andere was dat minder dan 60 procent. Meestal kostte de beoordeling enkele dagen meer dan de bedoeling is, maar soms was dat enkele weken of zelfs maanden.
Na de eerste beoordeling moet Veilig Thuis binnen tien weken de melding overdragen aan het lokale wijkteam, of zelf onderzoek doen naar de situatie en beslissen wat er verder moet gebeuren. Ook dat deed geen enkele Veilig Thuis-organisatie in alle gevallen op tijd.
Meer meldingen en adviezen
Als reden voor de lange wachttijden noemen de organisaties de toename van het aantal meldingen en adviesvragen. Ook zijn de meldingen ingewikkelder geworden. Verder heeft Veilig Thuis te weinig personeel. En doordat ook andere organisaties in de jeugdbeschermingsketen kampen met personeelstekorten, duurt het langer voordat Veilig Thuis gezinnen voor vervolghulp kan overdragen.
De organisaties proberen hun wachttijden onder meer te verkorten door tijdelijk personeel in te huren of de caseload van medewerkers te verhogen. Dat kan tijdelijk de wachttijden verkorten, maar is geen structurele oplossing.
Structureel aanpakken
'Het is schrijnend dat de wachttijden te lang zijn wanneer er zorgen zijn over de veiligheid in gezinnen', zegt Agnes Derksen van het Nederlands Jeugdinstituut. 'Om die wachttijden structureel aan te pakken is het nodig de jeugdbeschermingsketen eenvoudiger en efficiënter te maken. Dat is ook een belangrijk uitgangspunt van het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Nu is er te veel overlap tussen de taken van de gecertificeerde instellingen, Veilig Thuis en de Raad voor de Kinderbescherming. Dat is niet efficiënt. Het is beter als de gecertificeerde instelling, Veilig Thuis en de Raad als één team samenwerken. En samen met het lokale team én het gezin kijken wat er nodig is om de situatie veilig te maken. Je kunt bijvoorbeeld al zorg inzetten terwijl het onderzoek in het gezin nog loopt.'
'De hele keten anders organiseren is ingewikkeld, maar het is wel nodig om de wachttijden structureel op te lossen. En in de proeftuinen voor het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming zien we dat de jeugdbescherming door samen te werken effectiever en efficiënter wordt.'
Bron: Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Meer informatie
Bericht Inspectie Gezondheidszorg en JeugdRapport Zorgen over aanhoudende lange wachttijden Veilig Thuis
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.
Lees ook
-
Samenwerken aan een verklarende analyse in de jeugdbescherming
Samenwerken aan een verklarende analyse in de jeugdbeschermingEen verklarende analyse die gezamenlijk tot stand komt, draagt bij aan hulp die aansluit bij onderliggende problemen in gezinnen.
-
Hoe organiseer ik een multidisciplinair overleg bij zorgen over veiligheid?
Hoe organiseer ik een multidisciplinair overleg bij zorgen over veiligheid?Voor wieProfessionalsProfessionals bespreken in een multidisciplinair overleg zorgen over de ontwikkeling van een kind of jongere. Hoe doe je dat?
-
Hoe ziet de toekomst van de jeugdbescherming eruit?
Hoe ziet de toekomst van de jeugdbescherming eruit?Het huidige stelsel is complex en knelt. Welke ideeën zijn er voor de toekomst van de jeugdbescherming?
-
'Plan voor jeugdbescherming snel uitvoeren'
'Plan voor jeugdbescherming snel uitvoeren'Het kabinet wil de uitvoering van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming versnellen.