De huidige regels voor influencermarketing bieden onvoldoende bescherming voor kinderen en jongeren. Zij hebben vaak moeite om reclame door influencers te herkennen. Dat blijkt uit literatuuronderzoek door Centerdata op verzoek van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT).
Influencers zijn in de meeste gevallen verplicht om een sponsorvermelding toe te voegen wanneer ze betaald worden om producten aan te prijzen. Daarbij zijn opvallende en duidelijke sponsorvermeldingen belangrijk voor herkenning. Bijvoorbeeld door de vermelding linksboven of onderin een afbeelding te plaatsen. Of deze minstens zes seconden voor een video te tonen.
Toch blijken deze meldingen vaak niet effectief te zijn. Kinderen en jongeren begrijpen vaak niet goed welke technieken influencers en merken gebruiken om hen te overtuigen. Ze zien minder vaak dat het om reclame gaat, zelfs als er een sponsorvermelding bij staat. Ook als ze reclame wel herkennen, zijn ze minder kritisch dan volwassenen.
Minderjarigen beter beschermen
Het SDT vindt dat er extra stappen nodig zijn om minderjarigen beter te beschermen. Het platform gaat de komende periode onderzoeken welke maatregelen effectief en uitvoerbaar zijn. Ook wil het de media-educatie op scholen versterken om kinderen en jongeren bewuster te maken van online reclame. Daarnaast ligt er een plan om ook kleinere influencers onder de Mediawet te laten vallen, omdat uit het onderzoek blijkt dat ook bij hen sponsorvermeldingen van belang zijn.
Nick van Hummel van het NJi: 'Dit onderzoek laat zien dat het ontzettend belangrijk is dat influencers, groot en klein, expliciet vermelden dat ze betaald worden om iets aan te prijzen. Maar dat zo'n vermelding goed opvalt en herkend wordt, betekent niet dat kinderen en jongeren er automatisch ook minder ontvankelijk voor worden. Vanuit onderzoek weten we namelijk dat ook degenen die reclame en sponsoring goed herkennen, niet automatisch minder beïnvloedbaar zijn.'
Kinderen leren kritisch te zijn
'Naast opvallende vermeldingen blijft het belangrijk dat ouders en opvoeders aan mediaopvoeding doen én kinderen leren kritisch te zijn op wat ze zien. Bijvoorbeeld door met ze te praten over waarom ze een bepaald product willen hebben dat ze op sociale media hebben gezien. Zo ontwikkelen kinderen de vaardigheden om zelfstandig en bewust om te gaan met wat ze online tegenkomen.'
Meer informatie
Bericht Commissariaat voor de MediaOnderzoek Sponsorvermeldingen door influencers
Lees ook
-
Influencer beïnvloedt geldkeuzes jongere
Influencer beïnvloedt geldkeuzes jongereBij 66 procent van de jongeren die influencers volgen, had dit gevolgen voor hun financiële keuzes.
-
Hoe begeleid ik ouders in mediaopvoeding?
Hoe begeleid ik ouders in mediaopvoeding?Voor wieProfessionalsMediaopvoeding vraagt grotendeels hetzelfde van ouders als de rest van de opvoeding, vertelt Nick van Hummel van het NJi.
-
Hoe ga ik als ouder om met influencers?
Hoe ga ik als ouder om met influencers?Voor wieOudersKinderen en jongeren komen op sociale media vaak in aanraking met influencers. Maar wat zijn influencers? En hoe ga je hier als ouder mee om?
-
De invloed van mediapersonen op emoties en gedrag
De invloed van mediapersonen op emoties en gedragKinderen en jongeren ervaren vaak een relatie met personage in series en influencers op sociale media. Welke invloed hebben die relaties op hen?
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.