Goede band met pm'er helpt schoolstart

Kinderen met een positieve relatie met de pedagogisch medewerker (pm'er) in de kinder- of gastouderopvang hebben minder moeite met de overgang naar de basisschool. Dat blijkt uit onderzoek waarop Rosanne Sluiter op 21 februari promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.

Sluiter volgde voor haar onderzoek meer dan tweehonderd kinderen, met meetmomenten op 2-, 3- en 4-jarige leeftijd. Meer nog dan de kwaliteit of fysieke omgeving van de kinderopvang heeft een goede relatie tussen kind en medewerker een positieve invloed op het welbevinden en de sociale vaardigheden van kinderen. Zij kunnen zich bij de start op school daardoor beter aanpassen en gedragen zich sociaal competenter. Dit draagt bij aan een soepele overgang naar de basisschool.

Volgens Sluiter moeten het beleid en de praktijk van de kinderopvang gericht zijn op een goede, liefdevolle relatie tussen pedagogisch medewerkers en kinderen. Dit kan door coaching van medewerkers en stabiliteit op de groep met zo min mogelijk personeelswisselingen. Voor de kwaliteit van kinderopvang is het belangrijk dat de relatie tussen kind en pedagogisch medewerker centraal staat.

Meer informatie

Bericht Universiteit van AmsterdamProefschrift Unraveling forces at play

Lees ook

Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.