‘Geef les in sociaal-emotionele vaardigheid’
Geef sociaal-emotionele vaardigheden een structurele plek in het curriculum van het primair en voortgezet onderwijs. Daarvoor pleiten 25 organisaties in een oproep aan de vaste Kamercommissie voor het onderwijs, die op 6 april debatteert over het curriculum.
Al jaren lopen de prestaties van leerlingen in het onderwijs terug, hebben leerlingen ongelijke kansen en staat hun mentale welzijn onder druk, stellen de ondertekenaars in een position paper. Corona heeft die problemen extra zichtbaar gemaakt. School is de plek waar kinderen en jongeren opgroeien en zich ontwikkelen, niet alleen door te leren rekenen en schrijven, maar ook door te leren omgaan met zichzelf en anderen.
Betere balans
In het onderwijs ligt de nadruk op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen, aldus de organisaties. Wetenschappelijk onderzoek toont het belang aan van een betere balans tussen cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. Als sociaal-emotionele vaardigheden een plek krijgen in het curriculum, krijgen leerkrachten meer tijd en mogelijkheden om leerlingen over zichzelf en hun relatie met anderen te leren. Dat is een randvoorwaarde voor welbevinden, goed leren, gezondheid en gelijke kansen voor alle leerlingen.
Maatschappelijke opdracht
'Je kunt op veel verschillende manieren werken aan het welbevinden van kinderen en jongeren', zegt Chaja Deen van het Nederlands Jeugdinstituut. 'Opname van sociaal-emotionele vaardigheden in het curriculum is een van de manieren. Deze oproep biedt daarvoor een goede wetenschappelijke onderbouwing, en verdient daarom serieuze aandacht. Maar er zijn ook andere wegen om daaraan bij te dragen. De kwaliteit van het pedagogisch klimaat op school, aandacht voor veerkracht en brede talentontwikkeling zijn belangrijke elementen, niet alleen op school maar ook thuis en in de vrije tijd. Een brede samenhangende aanpak geeft het beste resultaat. Bijdragen aan welbevinden en verminderen van prestatiedruk is niet alleen een taak van het onderwijs, maar een bredere maatschappelijke opdracht.'
Bron: Gezonde Generatie
Meer informatie
Bericht Gezonde GeneratiePosition paper over sociaal-emotionele vaardighedenOnderwijskennis.nl: Sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden
Lees ook
-
Naar gezamenlijke veerkracht en kansen voor iedereen
Naar gezamenlijke veerkracht en kansen voor iedereenProfessionalsBeleidsmakersDeze publicatie pleit voor tegengaan van prestatiedruk en geloof in maakbaarheid, voor het mentaal welbevinden van de jeugd tijdens en na de coronapandemie.
-
Welbevinden
WelbevindenWelbevinden is hoe iemand mentaal, sociaal en fysiek in het leven staat. Het is een basisvoorwaarde om gezond en veilig te kunnen opgroeien.
-
‘Coalitieakkoord heft prestatiedruk niet op’
‘Coalitieakkoord heft prestatiedruk niet op’ProfessionalsBeleidsmakersDe coalitiepartijen streven naar een duurzame samenleving voor toekomstige generaties. Toch is er onvoldoende aandacht voor de druk op het welbevinden van kinderen en jongeren, stelt het NJi.
-
Cijfers over welbevinden en mentale gezondheid
Cijfers over welbevinden en mentale gezondheidVoor wieProfessionalsBeleidsmakersWelk rapportcijfer geven kinderen en jongeren hun eigen leven? En wat is de samenhang tussen leeftijd en welbevinden? Op deze pagina lees je de cijfers.