Betere basisvaardigheden primair onderwijs
Het merendeel van de basisscholen die de afgelopen twee jaar subsidie kregen om de basisvaardigheden te verbeteren, ervaart een merkbare vooruitgang in de prestaties van hun leerlingen. Dat blijkt uit de voortgangsrapportages van het Masterplan basisvaardigheden en het Nationaal Programma Onderwijs.
Uit onderzoek onder de 650 scholen die twee jaar geleden een subsidie ontvingen, blijkt dat 80 procent van de scholen in het primair onderwijs vooruitgang boekte op het gebied van taal en rekenen. In het voortgezet onderwijs geldt dit voor 60 procent van de scholen.
Volgens de scholen hadden zij dezelfde resultaten niet kunnen behalen zonder de subsidie van het Masterplan basisvaardigheden. Het extra geld hielp vooral bij het bijscholen van leraren op taal en rekenen.
Uit de nieuwe voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs, dat gericht is op herstel na de coronaperiode, blijkt dat meer dan de helft van de schoolleiders in het primair onderwijs een verbetering ervaart, in alle vaardigheden.
In de onderbouw van het voortgezet onderwijs daarentegen zijn de prestaties van leerlingen na de coronaperiode lager. Zij hebben dit schooljaar nog altijd een lager vaardigheidsniveau dan leerlingen in het pre-coronaschooljaar 2018-2019. Die daling is bij Nederlandse taal duidelijk groter dan bij rekenen-wiskunde.
Meer informatie
Bericht ministerie van OCWVijfde voortgangsbrief Masterplan basisvaardighedenZesde voortgangsrapportage NP Onderwijs funderend onderwijs
Lees ook
-
Meer geld voor basisvaardigheid leerling
Meer geld voor basisvaardigheid leerlingOnderwijsminister Wiersma trekt de komende twee jaar 664 miljoen euro uit voor verbetering van basisvaardigheden van leerlingen.
-
'School heeft langetermijnstrategie nodig'
'School heeft langetermijnstrategie nodig'Scholen hebben een langetermijnstrategie nodig om taal, rekenen en burgerschap te verbeteren en leerlingen en studenten gelijke kansen te bieden.
-
'Rekenniveau voortgezet onderwijs te laag'
'Rekenniveau voortgezet onderwijs te laag'Veel leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs hebben een te laag rekenniveau. Dat beperkt hun toekomstmogelijkheden.
-
Veelgestelde vragen over interventies en NPO
Veelgestelde vragen over interventies en NPOVoor wieProfessionalsBeleidsmakersWaar kunnen scholen en gemeenten op letten bij het kiezen van interventies voor het Nationaal Programma Onderwijs?
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.