Wat kan ik zelf doen?
Het geeft veel jongeren een goed gevoel als ze zelf in actie kunnen komen. Over hoe je dat doet, zijn op internet allerlei ideeën te vinden.
Zelf actie ondernemen
Een paar voorbeelden met tips en ideeën vind je op deze websites:
- Wereld Natuur Fonds voor jeugd
- Actietips van het Wereld Natuur Fonds
- Actie tegen klimaatverandering via Youngimpact.nl
- Deelnemen aan het platform van Young Reporters for the Environment
Nog meer ideeën
Hier nog wat tips die vooral op volwassenen zijn gericht, maar er zitten ook bruikbare dingen voor jou als jongere tussen:
- Iedereen doet wat
- De grote klimaatgids: dit kan jij zélf doen tegen klimaatverandering van De Correspondent
- 8 dingen die je kan doen om het klimaat een handje te helpen van Bedrock
- Hoe eet je duurzaam en gezond? van het Voedingscentrum
Je stem laten horen
Er zijn steeds meer mogelijkheden om mee te denken en beslissen voor jongeren. Het gaat immers om jullie toekomst. Zie ook de pagina Hoe kan ik meepraten en meebeslissen?
Lees ook
-
Hoe kan ik meepraten en meebeslissen?
Hoe kan ik meepraten en meebeslissen?Voor wieJongerenGelukkig is er voor jongeren steeds meer mogelijk om mee te denken en beslissen over klimaatverandering. Wat is er mogelijk?
-
Ik word somber van al die berichten. Wat moet ik daarmee?
Ik word somber van al die berichten. Wat moet ik daarmee?Voor wieJongerenVeel jongeren maken zich grote zorgen over klimaatverandering. Op deze pagina vind je tips om met jouw zorgen om te gaan.
-
Wat als ik dat klimaatgedoe maar niks vind?
Wat als ik dat klimaatgedoe maar niks vind?Voor wieJongerenSommige jongeren vinden alle zorgen over het klimaat overdreven. Respect voor elkaars opvatting is dan belangrijk.
-
Mijn ouders en ik verschillen van mening. Wat nu?
Mijn ouders en ik verschillen van mening. Wat nu?Voor wieJongerenHet kan zomaar gebeuren dat jij duurzamer wil leven, maar dat jouw ouders daar nog niet zo mee bezig zijn. Wat doe je dan?
Hulp of advies nodig?
Zoek je als jongere hulp of advies? Bekijk hier waar je terecht kunt.