Voor kinderwerkers is de relatie met ouders belangrijk. Ouders zijn de belangrijkste personen in het leven van een kind. En als kinderwerker ben jij de verbindende factor in de netwerken om een kind heen. Samen werk je aan het gezond en prettig opvoeden van een kind. Op deze pagina lees je waarom een band opbouwen met ouders belangrijk is, en hoe je dat doet.
Waarom is een relatie met de ouder belangrijk?
De ouder is de belangrijkste persoon in het leven van een kind. Als de band tussen kinderwerker en ouder goed is, dan vergroot dat de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind. Een goede band zorgt ervoor dat kinderwerker en ouder elkaar makkelijk kunnen vinden. Bijvoorbeeld om te bespreken welke talenten van het kind gestimuleerd kunnen worden. Maar ook zodat jullie elkaar weten te vinden als er zorgen zijn.
Samen opvoeden begint bij elkaar kennen en vertrouwen. Een ouder zal zorgen over het kind sneller delen met jou als kinderwerker als de band goed is. Ook zal de ouder een uitstapje, advies of zorg vanuit jou sneller accepteren als jullie elkaar kennen.
Wees je ervan bewust dat de ouder vaak minder belang hecht aan de relatie dan jij als kinderwerker. Soms weet de ouder bijvoorbeeld niet dat het kind naar de kidsclub gaat. Of er speelt zoveel in het gezin dat de ouder geen tijd en ruimte heeft om een band op te bouwen. Daarom is het extra belangrijk om als kinderwerker aandacht te hebben voor die relatie en hierin het voortouw te nemen.
Hoe bouw je een band op met de ouder?
Vertrouwen opbouwen
Een groot deel van je werk als kinderwerker doe je in vertrouwen, want ouders zijn tijdens jouw werk meestal niet aanwezig. Het is daarom belangrijk dat ouders je gaan vertrouwen. Hoe pak je dat aan?
Begin met een positieve eerste indruk
Leer elkaar kennen. Neem het initiatief en stel jezelf voor bij het eerste contact. Leg je rol als kinderwerker uit en toon interesse in kind en ouder.
Bespreek juist wat goed gaat
Benader de ouder juist ook als het goed gaat met een kind. Zo bouw je een relatie op waarin je laat zien dat je oog hebt voor het kind. Benoem wat goed gaat, deel foto's van bijzondere momenten.
Zoek het gezamenlijk belang
Vertel wat je wilt bereiken en sluit aan bij de verwachtingen en behoeften van de ouder. De basis van elk gesprek is dat jullie hetzelfde willen: een kansrijke toekomst voor het kind met veel ontwikkelmogelijkheden. Je kunt benoemen dat je ook de ontwikkeling van het kind stimuleert door in te spelen op wat het kind leuk vindt, zoals meehelpen met organiseren.
Wees betrokken en betrouwbaar, en communiceer duidelijk
Vraag regelmatig hoe het gaat met de ouder en kom terug op wat de ouder je eerder heeft verteld. Zo laat je merken dat je meeleeft. Betrouwbaarheid laat je zien door te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet. Heb je afgesproken ergens op terug te komen? Doe dat dan ook. Wees je in je communicatie ook bewust van je lichaamshouding en stem je taalgebruik af op de ouder.
Een gelijkwaardige relatie aangaan
Als eerste ben je mens, daarna pas professional. Jij en de ouder zijn beiden expert op jullie eigen gebied en hebben elkaar nodig. Hoe laat je dit aan de ouder merken?
Vertel hoe jij het kind meemaakt tijdens jouw activiteit
En check bij de ouder of dit herkenbaar is. Zo betrek je de ouder bij de ontwikkeling van het kind.
Deel contactgegevens
Op die manier kunnen jullie elkaar vinden.
Sluit aan bij de ouder
Laat merken dat je de ouder ziet als de voornaamste opvoeder en dat je begrijpt dat jullie soms anders denken over opvoedkeuzes. Leg dan uit waarom jij zo denkt.
Regelmatig, informeel contact houden
Maak een praatje bij het wegbrengen of ophalen
Vertel hoe het is gegaan met het kind. Vertel de ouder wat jullie hebben gedaan en wat je hebt gezien bij het kind. Toon interesse in de ouder.
Gebruik verschillende communicatiemiddelen
Gebruik bijvoorbeeld appgroepen om ouders op de hoogte te houden. Bel ouders ook apart op, of stuur persoonlijke berichten.
Zoek persoonlijk contact en stap in de leefwereld van kind en ouder
Loop bijvoorbeeld samen met het kind naar huis. Zo zie je waar het kind woont en stap je letterlijk in die leefwereld. Bovendien heb je meteen een natuurlijk aanknopingspunt voor een gesprek. Denk aan de trampoline waar het kind op speelt, of de mooie planten in de tuin.
Bronnen
- Bronfenbrenner, U. (1977). Toward an experimental ecology of human development. American Psychologist, jaargang 32, nummer, 7, p. 513-531.
- Donkers, E. en Y. Nilsen (2022). School en ouders als partners. (Onderwijskennis.nl)
Lees ook
-
Aansluiten bij de leefwereld en behoeften van ouders en kinderen
Aansluiten bij de leefwereld en behoeften van ouders en kinderenVoor wieProfessionalsIn je werk ontmoet je ouders en kinderen waarbij verschillen een beroep doen op je inlevingsvermogen. Hoe zorg je voor sensitief vakmanschap?
-
Ouders met cultureel diverse achtergronden ondersteunen bij opvoeden
Ouders met cultureel diverse achtergronden ondersteunen bij opvoedenVoor wieProfessionalsIn gezinnen met een migratieachtergrond hebben bepaalde omstandigheden een specifieke invloed. Hoe ga je daar als professional mee om?
-
Hoe praat ik met ouders over kindermishandeling?
Hoe praat ik met ouders over kindermishandeling?Voor wieProfessionalsHet kan spannend of lastig zijn om jouw zorgen over een kind of de gezinssituatie te bespreken met een ouder. Waar moet je rekening mee houden?
-
Opgroeien doe je samen
Opgroeien doe je samenProfessionalsBeleidsmakersDeze publicatie beschrijft wat we verstaan onder 'de pedagogische basis': alles wat bijdraagt aan het opgroeien van kinderen.