Hoe kunnen professionals blijven leren?

Integraal samenwerken vraagt van professionals om specifieke competenties, kennis, vaardigheden, houding en gedrag. Hierbij moet een sterke focus zijn op interprofessioneel leren en het ontwikkelen van een gedeelde besluitvorming. Als beleidsadviseur bij een organisatie moet je ervoor zorgen dat professionals blijven leren. Hoe doe je dat?

Leren met andere organisaties

Je kunt op verschillende manieren met andere organisaties leren. Bijvoorbeeld door samen regelmatig met het gezin te overleggen of de hulp goed verloopt. Ook is het belangrijk dat twee professionals tussentijds afstemmen. Dit kan tijdens multidisciplinaire overleggen, waarin het evalueren van casussen of de onderlinge samenwerking centraal staat. Zo ontwikkelen professionals gezamenlijk een brede blik vanuit meerdere perspectieven. Er ontstaat dan een netwerk van organisaties die samen de hulp voor het gezin vormgeven.

Leren over integraal hulpverleningsproces

Als organisatie moet je zorgen voor randvoorwaarden. Hierdoor kunnen professionals gezamenlijk leren over het integrale hulpverleningsproces en dit proces evalueren. Dit zorgt voor:

  • meer inzicht in de behoefte van een gezin
  • betere gedeelde besluitvorming
  • meer inzicht in de expertise van collega's uit andere organisaties of domeinen
  • meer inzicht in de grenzen van de eigen expertise
  • een groter gevoel van zelfredzaamheid, vakbekwaamheid en onderling vertrouwen

Het is belangrijk dat dit leerproces in een veilig klimaat plaatsvindt. Hierdoor wordt het leerproces beter, vergroot je de kwaliteit van de hulp en hebben professionals meer plezier in het werk.

Leren binnen de organisatie

Formeel en informeel leren

Het is belangrijk dat professionals binnen de organisatie blijven leren. Ze voelen zich dan meer bekwaam in het bieden van samenhangende en gezinsgerichte hulp. Zorg dat professionals formeel kunnen leren. Bijvoorbeeld met trainingen en casuïstiekoverleg, intervisie en werkplaatsen. Ook informeel leren tijdens het werk is belangrijk. Professionals krijgen dan voldoende tijd om te reflecteren tijdens het dagelijks werk met cliënten of samenwerkingspartners van andere organisaties. Hiervoor zijn beleid, instrumenten of richtlijnen en gerichte ondersteuning aan professionals nodig. Ook coaching en werkbegeleiding dragen bij aan informeel leren.

Randvoorwaarden voor leren

Zorg als organisatie voor omstandigheden die het leerproces ondersteunen. Denk aan voorwaarden zoals tijd en middelen om met elkaar te leren en het monitoren van de kwaliteit van de hulp. Zorg ook dat het management en de organisatie het leren, reflecteren en ontwikkelen aanmoedigen.

Het is voor een positief leerklimaat van belang dat je als organisatie de professionals waardeert en vertrouwt. Professionals die zelfvertrouwen hebben en daardoor maatwerk durven bieden, voelen zich comfortabel, ondersteund en gestimuleerd om te blijven leren en groeien in hun werk. Het advies Kwaliteit en blijvend leren in de jeugdhulp beschrijft onder andere de rol van organisaties bij het duurzaam verhogen van de kwaliteit van leren en daarmee de kwaliteit van de hulp.

  • In de publicatie Een lerend netwerk starten lees je hoe professionals een lerend netwerk kunnen opzetten met professionals uit verschillende organisaties. Lees ook over leren van casuïstiek.
  • Deze praatplaat helpt professionals om te reflecteren op hun ervaring met samenwerking met het sociale netwerk van gezinnen.
  • Het Platform Vakmanschap brengt verbinding tussen allerlei initiatieven om het leren te ondersteunen.
  • Het project Uit je bubbel inspireert en informeert over samen leren in de jeugdhulp.

De inhoud van deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met Landelijk Kenniscentrum LVB en Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

Foto Marlies de Jong

Marlies de Jong

senior medewerker inhoud