Meten, spreken en verbeteren voor professionals
Methodisch werken met instrumenten − meten en verbeteren − is een werkzame factor van effectief hulpverlenen. Instrumenten, bijvoorbeeld vragenlijsten, zijn in de eerste plaats bedoeld om het werk van de professional te ondersteunen en de hulp te verbeteren.
Verbeteren tijdens de hulpverlening
Professionals kunnen het proces van meten en verbeteren in hun dagelijkse werk toepassen. Het draait dan om de uitkomsten voor de individuele cliënt en de hulpverlener. Via een vragenlijst verzamelt de professional systematische informatie over de voortgang van de hulp. Daarmee kunnen de cliënt en de professional tijdens de behandeling bespreken of de behandeling op het juiste spoor zit, of dat zij moeten bijsturen om het gewenste effect te bereiken.
Het Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdhulp Nederland (SEJN) ontwikkelde hulpmiddelen waarmee professionals
- met hun cliënten doelen kunnen opstellen
- vragenlijsten kunnen introduceren
- de uitkomsten van vragenlijsten kunnen lezen
- en die uitkomsten kunnen bespreken met kinderen, jongeren en ouders.
Verbeteren op teamniveau
De gegevens die zijn verzameld met vragenlijsten zijn ook bruikbaar op teamniveau. Dan draait het om de kwaliteit van de hulpverlening van het team als geheel. Aan de hand van vier vragen op basis van de oplossingsgerichte werkwijze kunnen professionals verbeteracties formuleren:
- Herkennen: Komen de gegevens overeen met het beeld dat we zelf hebben?
- Begrijpen: Kunnen we de gegevens verklaren?
- Waarderen: Vinden we de uitkomsten goed genoeg?
- Verbeteren: Zijn er verbeteracties nodig?
Het document Evaluatie door middel van het feedback- en verbetergesprek van het SEJN biedt handvatten voor het bespreken van gegevens in het team. Dat gesprek kan leiden tot uiteenlopende verbeteringen. Zo kan het resultaat zijn dat het hulpaanbod verandert, dat de teamleden bijscholing krijgen of dat sommige thema's standaard onderwerp worden van de werkbegeleiding.
Om ervoor te zorgen dat er op de werkvloer een cyclus ontstaat van meten en verbeteren, is het belangrijk dat
- de instrumenten aansluiten bij de hulp
- het meten deel uitmaakt van de dagelijkse praktijk
- de gegevens op teamniveau worden teruggekoppeld en besproken met de professionals.
Ook op het niveau van de organisatie kan de informatie uit instrumenten bijdragen aan verbetering.
Lees ook
-
Over effectieve jeugdhulp
Over effectieve jeugdhulpVoor wieProfessionalsBeleidsmakersBenieuwd naar effectieve jeugdhulp? Dit bestaat vooral uit drie elementen: praktijk, ervaring en theorie die samen leiden tot effectieve jeugdhulp.
-
Effectieve jeugdhulp: wat werkt?
Effectieve jeugdhulp: wat werkt?Voor wieProfessionalsMeer weten over effectieve jeugdhulp? Als professional is het belangrijk om te weten welke aanpak werkzaam is. Bekijk onze pagina voor meer informatie.
-
Professionalisering van jeugdhulp
Professionalisering van jeugdhulpVoor wieProfessionalsDe Jeugdwet schrijft voor dat jeugdhulp wordt gegeven door vakbekwame professionals. Lees hier welke normen, beroepscodes en richtlijnen voor hen gelden.