Relationeel werken

Een van de belangrijkste succesfactoren van goede ondersteuning is de relatie tussen de jongere en de professional. Jongeren willen zich gezien voelen. 'Ik ben een mens, geen probleem dat je door kunt schuiven.' Een goede relatie met een professional kan het verschil maken voor een jongere.

Wat zeggen jongeren over de relatie met professionals?

Vragen we jongeren naar wat hen helpt in ondersteuning op weg naar volwassenheid, dan hebben ze het bijna altijd over 'een klik' met de professional, een 'gelijkwaardige houding' van de professional, een professional die ze 'ziet als mens'. Beschrijven ze een succesverhaal, dan gaat het altijd over die ene professional die om hen gaf en er voor hen was. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een leerkracht, hulpverlener of jongerenwerker. Kortom, een volwassene die ze vertrouwden en op wie ze konden bouwen wanner ze het zelf even niet meer wisten.

Hij hielp mij met alles. Hij had begrip van de wereld waar ik vandaan kom. Toen na drie jaar mijn relatie uitging en ik niemand anders had, belde ik hem. Hij nam gewoon op!

Aanwezigheid van zo'n professional is volgens jongeren de voorwaarde voor ondersteuning die helpt. Is er geen match tussen  jongere en professional, dan helpt ondersteuning niet. 'Met je rijinstructeur moet je toch ook een klik hebben?', zei een jongere hierover.

Hoe werk je relationeel met jongeren?

De relatie tussen jongeren en professionals is een van de belangrijkste elementen van effectieve ondersteuning op weg naar volwassenheid. Van de professional vraagt het om de houding van echtheid, acceptatie en empathie. Deze houding is een fundamenteel element van goede professionele behandeling en doelgerichte begeleiding. Hoe doe je dat als professional? Gebruik deze tips:

  • Een goede en stabiele relatie is de sleutel. Investeer in het opbouwen van vertrouwen. Sluit aan bij de leefwereld van de jongere om goed te snappen hoe die wereld eruit ziet, wie belangrijk zijn, wat er voor de jongere op het spel staat en hoe jij van betekenis kunt zijn.
  • Heb tijd, geduld en vertrouwen. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Wees beschikbaar en betrouwbaar.
  • Heb een luisterend oor en luister goed naar wat de jongere te vertellen heeft.
  • Blijf leren. Reflecteer op eigen handelen, vraag feedback van jongeren en collega's. Verdiep je in beschikbare kennis.

Waarom is een goede relatie tussen jongere en hulpverlener zo belangrijk?

Een sterke band tussen jongeren en professionals tijdens ondersteuning in onzekere perioden helpt bij de ontwikkeling. De jongere moet de professional kunnen vertrouwen om baat te hebben bij de begeleiding. Wanneer er een positieve relatie is, zien jongeren de professional als gewaardeerde bondgenoot en een belangrijk persoon in hun leven. Het creëert stabiliteit in de situatie van jongeren, zeker wanneer andere betekenisvolle relaties in hun netwerk ontbreken en zij eerder negatieve ervaringen hebben opgedaan in relaties met anderen. 

Vooral op overgangsmomenten als jongeren voor nieuwe uitdagingen staan is stabiliteit in betekenisvolle relaties cruciaal. De overgang naar volwassenheid en zelfstandig worden vraagt veel nieuwe vaardigheden en kennis van jongeren. Hierbij hebben ze iemand nodig die het helpt en op wie zij terug kunnen vallen. 

  • Dansen doe je met z'n vieren. Hoe maak je ondersteuning van jongeren beter. Aansluiten bij jongeren als de kern van passende hulp. Hoe je dat doet als professional, is lastig te vangen in stappen en regels. Een metafoor werkt beter. Onderzoekers gekoppeld aan de regionale kenniswerkplaats Jeugd in Amsterdam noemen het een 'pedagogische dans'.
  • Blijven staan (Hartvoorjeugdzorg.nl) is een inspirerend interview over de bepalende rol die een jeugdprofessional kan spelen in het leven van een jongere.
  • Bejegening van jongeren 16-23 jaar door professionals is een publicatie van de Kenniswerkplaats Transformatie Jeugd Amsterdam (KeTJA) over het belang, de theorie en de praktijk van goede bejegening van jongeren in begeleiding naar volwassenheid.
  • Ondersteuning op weg naar volwassenheid biedt een overzicht van internationale kennis, o.a. over relatie als werkzaam element in de begeleiding naar volwassenheid.
  • De mens centraal, geen probleem? is een online publicatie met een bijdrage van Roel van Goor en Marte Wiersma "Jongeren in overgang naar volwassenheid centraal. Een pleidooi voor een relationeel opvoedperspectief op professionele ondersteuning" (p.p. 69 – 90).
  • Handreiking Toekomstgericht werken is een publicatie van de Hogeschool van Amsterdam met lessen en methodieken uit het Fieldlab onderzoek over Toekomstplannen van Jongeren:  over het belang van vertrouwen, wederkerigheid en een open houding.
  • Stigmatiseren kun je afleren is een 'bijsluiter' van Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (KJP) voor hulpverleners die werken met kinderen en jongeren met psychische kwetsbaarheden.
Foto Suzanne Bakker

Suzanne Bakker

medewerker inhoud