Samenwerken in een onderwijs-zorgarrangement
Kenmerkend voor een onderwijs-zorgarrangement is dat het meerdere leefdomeinen en inzet van verschillende professionals combineert. Dat vraagt een multidisciplinaire samenwerking, die specifieke competenties vereist.
Zo spreken de verschillende professionals natuurlijk niet dezelfde beroepstaal; ze denken en handelen binnen hun eigen vanzelfsprekendheden. Als deze niet gedeeld worden, leidt dat tot misverstanden. Terwijl voor het kind juist een duidelijke structuur met een herkenbare omgeving en bejegening belangrijk is.
Vier tips voor een betere samenwerking
Samenwerken is niet vanzelfsprekend: dit vraagt tijd, interesse in elkaar en in de casuïstiek. Hieronder vier tips om de kwaliteit van de samenwerken te verbeteren en efficiënter te maken.
- Neem elkaar mee in denk- en zienswijzen door ze expliciet te maken
- Spreek verwachtingen uit
- Maak concreet afspraken met elkaar: wie, wat, waar, wanneer
- Neem tijd voor reflectie
Meer informatie
Lees ook
-
5 stappen bij het opzetten van een onderwijs-zorgarrangement
5 stappen bij het opzetten van een onderwijs-zorgarrangementVoor wieProfessionalsBeleidsmakersHet opzetten van een onderwijs-zorgarrangement gaat in vijf stappen die relevant zijn voor individuele kinderen en voor groepen.
-
Inrichten van een onderwijs-zorgarrangement
Inrichten van een onderwijs-zorgarrangementVoor wieProfessionalsBeleidsmakersBij het inrichten van een onderwijs-zorgarrangement is het Bruininksmodel een goed handvat. Bekijk het schema en de toelichting van dit model.
-
Arrangeren per groep en individueel
Arrangeren per groep en individueelGemeenten en samenwerkingen zijn verantwoordelijk voor financiën van een onderwijs-zorgarrangement. Lees meer over individueel of per groep arrangeren.
-
Organisatie en financiering van onderwijs-zorgarrangementen
Organisatie en financiering van onderwijs-zorgarrangementenWelke vraagstukken spelen in de samenwerking in een onderwijs-zorgarrangement een rol? En wat levert dat op?