Bij een onderwijs-zorgarrangement (oza) werken kind en ouders samen met onderwijs, jeugdhulp en/of zorg. Deze samenwerking komt tot stand als kinderen naast ondersteuning in het (speciaal) onderwijs ook jeugdhulp en/of zorg nodig hebben en gebeurt op basis van één kind en één plan. Oza's zijn er zowel in het regulier als speciaal onderwijs en kunnen rondom een individueel kind, maar ook voor groepen kinderen worden georganiseerd.
Het uitgangspunt van oza's is om de reguliere onderwijsontwikkeling van een kind te ondersteunen, om zo de continuïteit van de schoolloopbaan te bevorderen. Door het behalen van een startkwalificatie en het versterken van de eigen kracht van de leerling en zijn omgeving, kan een kind zich fysiek en mentaal optimaal ontwikkelen op school, thuis en in zijn vrije tijd.
Maatwerk
Een oza is altijd maatwerk; de behoefte van de leerling of een groep leerlingen bepaalt de inhoud van een oza. Meerdere partijen brengen de ondersteuningsbehoeften in kaart zodat er een samenhangend en integaal beeld ontstaat van het functioneren en de behoeften van het kind, thuis, op school en in zijn vrije tijd.
Het ontwikkelingsperspectief op lichamelijk, cognitief, psychisch en emotioneel gebied wordt daarop afgestemd. Zo ontstaat er een integraal beeld. Dit vormt de basis voor ondersteuningsafspraken tussen de partijen, zodat er een herkenbare, veilige structuur ontstaat waarin de leerling zich kan ontwikkelen.
Ontwikkelingsperspectief
Een oza richt zich op leerlingen met een onderwijs- en ondersteuningsbehoefte waarin regulier of speciaal onderwijs niet alleen kunnen voorzien. Het doel is om, op basis van een integraal ontwikkelingsperspectief en een daarop afgestemd ondersteuningsaanbod, op school, thuis en in de vrije tijd de schoolloopbaan en de brede ontwikkeling van leerlingen te bevorderen.
Verschillende samenwerkingsvormen
De organisatie van oza's is afhankelijk van lokale of regionale mogelijkheden. Er ontstaan de laatste jaren steeds meer samenwerkingsvormen. Zo zijn er arrangementen waarbij regulier onderwijs met een wijkteam samenwerken, of arrangementen waarbij speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs samenwerken met gespecialiseerde jeugdhulp.
Lees ook
-
De vijf functies van een onderwijs-zorgarrangement
De vijf functies van een onderwijs-zorgarrangementEen onderwijs-zorgarrangement kan verschillende functies hebben: terugleiden, opbouwen, versterken, aanpassen en doorleiden. We leggen ze hier uit.
-
Uitvoeringsniveaus van onderwijs-zorgarrangementen
Uitvoeringsniveaus van onderwijs-zorgarrangementenOnderwijs-zorgarrangementen zijn er lokaal of regionaal en op groeps- of individueel niveau. Ook verschillen ze qua intensiteit. Lees meer over alle niveaus.
-
Werkzame elementen van oza's
Werkzame elementen van oza'sDeze pagina gaat over de werkzame elementen van de onderwijs-zorgarrangementen op de scholen de Kameleon, de Parkschool en 't Iemenschoer.
-
Organisatie en financiering van onderwijs-zorgarrangementen
Organisatie en financiering van onderwijs-zorgarrangementenWelke vraagstukken spelen in de samenwerking in een onderwijs-zorgarrangement een rol? En wat levert dat op?