'Zet kind centraal in het leerlingenvervoer'

Vanwege de aanhoudende problemen in het leerlingenvervoer moet er een nieuwe aanpak komen die het kind centraal zet. Dat schrijft de Kinderombudsman in een 'zorgenbrief' aan Mariëlle Paul, staatssecretaris van Funderend Onderwijs en Emancipatie. Volgens Vincent Fafieanie van het NJi is het bij zo'n nieuwe aanpak belangrijk om naar de kinderen zelf te luisteren. 'Zij weten het beste wat ze nodig hebben.'

Uit de klachten en signalen die de Kinderombudsman regelmatig over het leerlingenvervoer ontvangt, blijkt dat kinderen te laat, te vroeg of zelfs helemaal niet worden opgehaald. Ook missen kinderen lesuren of zitten ze meer dan een uur in een taxibusje, waardoor ze overprikkeld, vermoeid en te laat op school komen. Dat brengt ook voor de leerkracht en kinderen die wél op tijd op school zijn veel onrust met zich mee.

Kinderombudsman Margrite Kalverboer roept de staatssecretaris op het leerlingenvervoer anders in te richten. Daarbij moet het kind centraal staan. Kijk bijvoorbeeld naar welke zorg en bescherming het kind nodig heeft om op school te kunnen komen. Dat hoeft niet per se leerlingenvervoer te zijn. Een kind kan er ook bij gebaat zijn om, met extra ondersteuning, op de fiets of met het openbaar vervoer naar school te gaan.

Ook is het belangrijk om kinderen en hun ouders beter te betrekken bij beslissingen over leerlingenvervoer. Uit gesprekken van Kalverboer met kinderen kwam onder meer naar voren dat ze duidelijke afspraken willen, die consequent worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld over de reistijd.

Rol voor scholen

De Kinderombudsman vraagt de staatssecretaris daarnaast te onderzoeken hoe scholen een rol kunnen krijgen bij het inrichten van het leerlingenvervoer. Scholen hebben nu vaak geen formele rol bij de inrichting van het leerlingenvervoer, dat gemeentelijk geregeld wordt.

Ook moet er vaart gemaakt worden met de stappen richting inclusief onderwijs. Dit houdt bijvoorbeeld in dat leerlingen samen met andere kinderen les krijgen op een school in de buurt, ongeacht hun achtergrond of ondersteuningsbehoefte. Dan zijn minder kinderen afhankelijk van leerlingenvervoer.

Luisteren naar kinderen en ouders

'Het op maat maken van leerlingenvervoer is hard nodig', aldus Vincent Fafieanie van het NJi. 'Kinderen met verschillend gedrag zitten vaak lang in busjes, waardoor ze last van elkaar kunnen hebben. Gedwongen stilzitten in een kleine ruimte is moeilijk na een schooldag met veel indrukken. Om het vervoer beter in te richten is de betrokkenheid van scholen belangrijk. Zij hebben veel kennis over de behoeften van hun leerlingen. Maar luister vooral ook naar de kinderen zelf. Zij weten het beste wat ze nodig hebben. Bijvoorbeeld bij welke kinderen ze rustig kunnen zitten. En betrek hun ouders en vraag hen naar eventuele mogelijkheden. Bijvoorbeeld een dag in de week zelf rijden en een kind uit dezelfde stad of buurt meenemen. Als je je oor te luisteren legt bij kinderen en ouders krijg je veel meer ideeën over vormen van leerlingenvervoer.'

Meer informatie

Bericht KinderombudsmanZorgenbrief Kinderombudsman leerlingenvervoerPublicatie Als de weg naar passend onderwijs niet passend is

Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.