Mbo-studenten met last van prestatiedruk en stress gaan gebukt onder een opstapeling van verantwoordelijkheden op het gebied van studie, werk, stage en de thuissituatie. Dat blijkt uit een rapport van het Trimbos-instituut, Expertisecentrum Inclusief Onderwijs, Pharos, Erasmus en de Universiteit Utrecht.
Onderwijs-gerelateerde stressfactoren zijn onder meer een hoge studiebelasting met veel studie-uren, veel huiswerk, continue toetsing en deadlines, en stagelopen in combinatie met volle onderwijsdagen. Bij sommige studenten komen daar ook nog emotionele problemen of zorgen en spanningen thuis bij. Bijvoorbeeld door het geven van mantelzorg, een instabiele gezinssituatie of financiële problemen waardoor zij huishoudelijk of financieel moeten bijdragen.
De opstapeling van al deze verantwoordelijkheden lijkt bij studenten te leiden tot een gevoel van overbelasting en het verlies van overzicht en regie. De studenten voelen een constante tijdsnood, chaos en gejaagdheid door de hoge eisen, verwachtingen en verantwoordelijkheden. Het ontbreekt hen aan vaardigheden om beter om te gaan met deze druk en aan voldoende begeleiding van docenten en andere professionals.
Grote verschillen in wat werkt
'Gelukkig gaat het met de meeste mbo-studenten goed', zegt Chaja Deen van het NJi. 'Maar een aanzienlijk deel loopt door stress en prestatiedruk het risico uit te vallen. De diversiteit van de mbo-studenten maakt dat er grote verschillen zijn in wat werkt. De een kampt met druk door emotionele problemen, de ander doordat er thuis spanningen zijn en weer een ander moet door financiële zorgen werken en studeren tegelijk. Ook kan de onderwaardering van het mbo en stagediscriminatie bij studenten een rol spelen. Dat vraagt om maatwerk in het bieden van hulp.'
Steun voor studenten
'Mooi aan het onderzoek is dat er veel studenten aan deelnamen en ze meedachten over oplossingen. Het is belangrijk hun adviezen serieus te nemen. Sommige adviezen lijken eenvoudiger uit te voeren dan andere. Dat maakt duidelijk dat dit complexe problematiek is waar geen simpele oplossingen voor zijn. Wat in ieder geval kan helpen is steun voor studenten om sámen naar oplossingen te zoeken. Daarbij is niet alleen de onderwijsinstelling aan zet, maar ook haar partners in het sociaal en jeugddomein. Aanvullend op de gegeven adviezen is de samenwerking met organisaties die laagdrempelig steun kunnen bieden in en rond het onderwijs ontzettend belangrijk.'
Meer informatie
Bericht Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO)Rapport Als je door de bomen het bos niet meer ziet
Lees ook
-
Samenwerking tussen mbo en hulpverlening
Samenwerking tussen mbo en hulpverleningAlle mbo-studenten verdienen een diploma. Dat vraagt een goede samenwerking tussen scholen, hulpverlening en gemeenten.
-
Mbo-student centraal
Mbo-student centraalProfessionalsBeleidsmakersDeze publicatie gaat over de samenwerking van mbo-instellingen met andere partijen om studenten extra ondersteuning te bieden.
-
Succesvolle aanpakken in het mbo
Succesvolle aanpakken in het mboMbo-studenten kunnen soms wat extra hulp gebruiken om hun opleiding succesvol af te ronden. Een aantal mbo-instellingen geven dit een impuls.
-
Succesvolle aanpakken mbo-studenten in kwetsbare posities
Succesvolle aanpakken mbo-studenten in kwetsbare positiesProfessionalsBeleidsmakersDeze literatuurverkenning gaat over het bevorderen van een succesvolle leer- en arbeidsloopbaan van jongeren in kwetsbare posities op het mbo.
Nieuwsbrief Jeugd
Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.