Ouders: Mediaopvoeding niet zo belangrijk

Mediaopvoeding speelt voor ouders van kinderen tot en met 6 jaar geen belangrijke rol tijdens de opvoeding. Bij driekwart van de ouders staat het onderwerp op de laatste plaats, na gezonde voeding, voldoende bewegen, sociaal gedrag en hygiëne. Dat blijkt uit het Iene Miene Media-Onderzoek 2022.

Ouders besteden vaak op een passieve manier aandacht aan de mediaopvoeding van hun kind. Bijvoorbeeld door in de buurt te blijven, gezamenlijk iets te kijken of hun kind een filmpje te laten zien als ze zelf bezig zijn. Ongeveer drie op de tien ouders denken over voldoende kennis over mediaopvoeding te beschikken. Ze zijn naar eigen zeggen het meest op de hoogte over de schermtijd van hun kind en het beperken daarvan.

Anderhalf uur per dag

Kinderen tot en met 6 jaar besteden per dag gemiddeld anderhalf uur aan media. Dat overschrijdt de richtlijnen van de World Health Organisation. Die adviseert om kinderen tot 2 jaar zo weinig mogelijk media te laten gebruiken en kinderen tot 5 jaar maximaal een uur per dag.

Een ruime meerderheid van de ondervraagde ouders vindt dat media een positieve invloed hebben op de taal- en rekenvaardigheden van hun kind. Wel zegt meer dan de helft regelmatig negatieve effecten van mediagebruik bij hun kind te zien, zoals druk of opstandig gedrag, verlegenheid of slaapproblemen.

Ouders zijn essentieel

'Met de komst van de tablet en smartphones zijn jonge kinderen veel meer tijd gaan besteden aan media en ze doen dat nu ook vaker alleen', zegt Peter Nikken, specialist digitaal opgroeien bij het NJi en lector Jeugd & Media bij Windesheim. 'Dat jonge kinderen minder directe begeleiding van hun ouders krijgen bij het gebruik van beeldschermen kan effect hebben op hun ontwikkeling. Kinderen leren vooral van media als ouders daar met hen over praten en uitleg geven of bijvoorbeeld kinderen stimuleren om te raden hoe iets afloopt of goed op te letten. Net zoals ouders bij voorlezen doen. Alleen filmpjes kijken is leuk en ontzorgt de ouder, maar het zal weinig educatief effect hebben en eerder de kans op negatieve effecten vergroten.'

Bron: Netwerk Mediawijsheid

Meer informatie

Iene Miene Media-onderzoek 2022Media Ukkie Dagen

Lees ook