Onderwijs bedreigd door klimaatrampen

Klimaatrampen zoals stormen, hittegolven en overstromingen vormen een groeiende bedreiging voor het onderwijs aan miljoenen kinderen in de hele wereld. Steeds vaker moeten scholen noodgedwongen sluiten. Dat meldt de Wereldbank in een onderzoeksrapport.

Wereldwijd hebben 400 miljoen kinderen de afgelopen twee jaar te maken gehad met schoolsluiting door extreem weer. Door klimaatverandering komt extreem weer zoals stormen, hittegolven en overstromingen steeds vaker voor, stelt de Wereldbank. Scholen in 81 landen moesten door extreem weer de deuren sluiten. Gemiddeld gingen er daardoor 28 dagen aan lestijd verloren. Een nog extremer voorbeeld is Pakistan, waar kinderen in 2022 door grote overstromingen gemiddeld 97 schooldagen misten.

Stijgende temperatuur

Naast de schoolsluitingen heeft ook de stijgende temperatuur een negatieve invloed op de leerprestaties van kinderen, meldt de Wereldbank. Door extreme hitte is het voor leerlingen moeilijker om zich te concentreren. Vaak vinden hittegolven ook plaats in arme landen, waar er veelal geen geld is om bijvoorbeeld hittebestendig te bouwen.

Kinderen beter beschermen

In het onderzoeksrapport meldt de Wereldbank dat 10-jarigen in 2024 veel vaker te maken krijgen met extreme weersomstandigheden dan in 1970 het geval was. De Wereldbank pleit ervoor om kinderen beter te beschermen tegen klimaatverandering. Per kind zou er zo'n 16 euro geïnvesteerd moeten worden om klaslokalen te verbeteren en schoolgebouwen meer klimaatbestendig te maken.

Rol van het onderwijs

'Het is pijnlijk en zorgwekkend om te zien dat klimaatverandering desastreuze gevolgen heeft voor kinderen in andere delen van de wereld', vertelt Ali Karataş van het NJi. 'Ook in Nederland komen extreme regenval en overstromingen vaker voor. Uit onderzoek weten we dat kinderen en jongeren hun kennis over klimaatverandering op school opdoen. Onderwijs zorgt op die manier voor bewustwording van het veranderende klimaat. Het is een pedagogische en maatschappelijke opgave om kinderen deze kennis gezamenlijk bij te brengen. Als NJi vinden we het belangrijk om dat op een realistische, hoopvolle en actiegerichte manier te doen. Leerkrachten spelen hierbij een cruciale rol.'

Bericht WereldbankOnderzoeksrapport Wereldbank

Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.