Geld voor onderzoek naar leren op werkvloer

Het consortium Doing What Works for Children krijgt een subsidie van 5 miljoen euro voor onderzoek naar manieren waarop professionals meer op de werkvloer kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen. Het doel is daarmee de kwaliteit van de jeugdzorg te verbeteren. De subsidie is onderdeel van de Nationale Wetenschapsagenda.

Een interdisciplinaire groep onderzoekers en ontwikkelaars van vijf hogescholen en vier universiteiten gaat de komende zes jaar onderzoeksprojecten uitvoeren. Daarbij werken ze samen met ruim twintig partners, waaronder vertegenwoordigers van cliënten, professionals en beleidsmakers.

Virtuele gesprekspartner

Een van de projecten is een ontwerp-lab dat zich richt op de effectiviteit van technologie om te leren op de werkvloer. Bijvoorbeeld het oefenen van gesprekstechnieken met een virtuele gesprekspartner, of het terugkijken van sessies met cliënten in een veilige online omgeving.

Omdat leren op de werkvloer nog vaak wordt gezien als een individuele aangelegenheid van professionals, wil het consortium ook een infrastructuur ontwikkelen voor leren op team- en organisatieniveau.

Het consortium staat onder leiding van de Hogeschool van Amsterdam en de Universiteit van Amsterdam. De andere deelnemers zijn de Hogeschool Utrecht, Saxion, NHL Stenden, de HAN, de Universiteit Utrecht, de Open Universiteit en de Radboud Universiteit Nijmegen.

Bron: Hogeschool van Amsterdam

Bericht Hogeschool van Amsterdam

Wil je elke week een overzicht van ons nieuws voor en over het jeugdveld? Meld je aan voor onze gratis Nieuwsbrief Jeugd.